مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی مقایسه‌ی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی رشته‌های کشاورزی دانشگاه‌های دولتی استان خوزستان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امروزه به کمک شاخص‌های علم‌سنجی، برون‌داد علمی دانشگاه‌ها از نظر کمّی و کیفی سنجیده می‌شود و بر اساس آن، پیشرفت علمی این مؤسسات ارزیابی می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تولیدات علمی دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های دولتی استان خوزستان طی سال‌های 1368 تا 1387 و ارزیابی وضعیت علمی این مؤسسات است. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی با روش پیمایشی و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها سیاهه وارسی، کارنامه‌ی پژوهشی و پایگاه وب آو ساینس می‌باشد. جامعه‌ی مورد مطالعه شامل 128 نفر عضو هیأت علمی شاغل در سه مرکز دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و دانشکده منابع طبیعی بهبهان بوده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مجموع تولیدات علمی هر سه مؤسسه 5715 عنوان بود و در بازه زمانی مورد بررسی، روند رو به رشد داشت و بیش‌ترین مدارک علمی تولیدشده در سال 1387، معادل 1445 عنوان (حدود 25% کل تولیدات علمی) تولید شد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مرتبه علمی، سابقه کار و میزان تولیدات علمی رابطه معناداری وجود دارد (p≥0.000). نتیجه‌گیری: روند تولیدات علمی مؤسسات مورد مطالعه، رو به رشد بوده است. گرو‌‌‌‌‌‌ه­های آموزشی زراعت و اصلاح نباتات و علوم دامی و همچنین گروه آموزشی گیاه پزشکی در مقایسه با سایر گروه­ها، تولیدات علمی بیشتری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparative study on the scientific outputs of agricultural faculty members at State Universities in Khuzestan
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Today, the scientific outputs of universities are quantitatively and qualitatively measured using scientometrics on which the scientific progress of these institutions is evaluated. The purpose of this study was to evaluate the scientific outputs of agricultural colleges in State Khuzestan Universities during 1989-2008 and to assess the scientific status of these institutions. Material and methods: This descriptive-analytical survey was performed using scientometrics. A checklist, Web of Science (WoS) and research report were used to gather the data. The study population consisted of 128 faculty members working in the Faculties of Agriculture in Shahid-Chamran University, Ramin (Khuzestan) Agricultural and Natural Resources and Behbahan Natural Resources. Findings: The results of the research showed that the total scientific outputs of all three institutes were 5715 titles, and had the growing trend the studied period. The most scientific documents with 1445 titles (about 25% of the total scientific output) were produced in 2008. Pearson correlation coefficient indicated that there was a significant relationship between scientific degree, work experience and scientific outputs (p≥0.000). Conclusion: The trend of scientific outputs of the studied institutions was growing. Educational groups of agronomy and plant breeding, animal sciences and plant protection had more scientific outputs than other groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زاهد بیگدلی | Zahed Bigdeli
Department of Knowledge and Information Science, School of Psychology and Education Sciences, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran.
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

بهمن خسروی‌پور | Bahman Khosravipour
Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran.
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

مریم زنگنه | Maryam Zanganeh
Center library, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran.
کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-200-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1850/article-1850-1648261.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده مقاله کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات