مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی عوامل موثر بر بازیابی اطلاعات علمی دانشجویان بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی- توصیفی است که با استفاده از رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 34 نفر از دانشجویان مقطع دکتری و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه‌­های محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از روش ارزیابی مبتنی بر نظام­‌های منطق فازی و نرم‌افزار Matlab انجام شده است. همچنین از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام برای تعیین اثرگذاری همه‌­ی متغیرهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات علمی استفاده شد. یافته‌ها: عوامل شخصی و شناختی همچون آشنایی با واژگان تخصصی، تعیین عبارت جستجو و توانایی ارزیابی دارای بیشترین تأثیر و عواملی همچون تحلیل میزان ربط، فرمول­‌سازی مسئله و محدود کردن دامنه جستجو دارای کمترین تأثیر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات علمی است. در رابطه با قابلیت­‌های نظام اطلاعاتی، عامل قابلیت­‌های جستجو در نظام با میانگین 3/05 بیشترین تأثیر و عواملی همچون ارائه تسهیلات نمایشی به ‌صورت نمودار و روندنما (flowchart) (جهت نمایش نتایج در نظام اطلاعاتی) کمترین تأثیر را در عملکرد بازیابی اطلاعات دارند. نتیجه‌گیری: عوامل شخصی و شناختی کاربران بیشترین تأثیر را در عملکرد افراد هنگام بازیابی اطلاعات علمی داشته­‌اند. همچنین میزان موفقیت کاربران در شیوه فازی در مقایسه با شیوه‌های ارزیابی سنتی، بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های بازیابی اطلاعات، روش‌های جستجو، منطق فازی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Factors Affecting Student's Scientific Information Retrieval based on Fuzzy Logic Method Compared to Traditional Method
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The aim of this study was to identify the factors affecting on students' performance in information retrieval based on fuzzy logic method compared to traditional method. Materials and methods: This survey-descriptive study was performed using quantitative approach. The research population was 34 PhD students, and the researcher-made questionnaire was used. Data were analyzed using evaluation method based on fuzzy logic systems and MATLAB software. Multiple regressions were used to determine the effect of all variables affecting on scientific information retrieval. Findings: Personal and cognitive factors such as familiarity with specialized vocabulary, search term determination and evaluation ability and factors including relevance analysis, problem formulation and limiting the scope of the search had the greatest and the least impact on students' performance in scientific information retrieval, respectively. In relation to information system capabilities, the factor of search capabilities with an average of 3.05 had the most impact, and factors such as providing graphical facilities like graph and flowchart (displaying results in information system) had the least impact on information retrieval performance. Conclusion: Personal and cognitive factors of users have most impact on user's performance during scientific information retrieval. Moreover, the user's performance success is more in fuzzy method than traditional evaluation methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information retrieval methods, Search methods, Fuzzy logic, Students

نویسندگان مقاله ویدا صیفوری | Vida Seifouri
Department of Information Science, Faculty of Social Science, University of Razi, Kermanshah, Iran
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

زهرا نامور | Zahra Namvar
Department of Information Science, Faculty of Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-279-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سیاست علم و فناوری
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات