مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی تحلیل تولیدات علمی دانشگاه قم با تأکید بر هم‌نویسندگی پژوهشگران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کشورها برای هر پیشرفتی به تولید علم نیازمندند و این نیز جز از راه پژوهش میسر نیست. بنابراین هدف پژوهش حاضر تحلیل وضعیت تولیدات علمی دانشگاه قم در پایگاه Web of Science (WoS) با تأکید بر همکاری علمی و ترسیم شبکه هم‌­نویسندگی است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اسنادی است که با استفاده از فنون علم‌سنجی و با روش تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1222 مدرک از تولیدات علمی دانشگاه قم در پایگاه WoS طی بازه زمانی 2002 تا 2019 است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعه از نرم‌­افزارهای Excel، Bib Excel، Isi.exe، SPSS 25، UCINET و همچنین آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. برای ترسیم شبکه نیز از نرم‌­افزار Netdraw و برای شناسایی رابطه بین متغیرهای پژوهش نیز از آزمون اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد روند تولیدات علمی دانشگاه قم در سال‌های مورد مطالعه صعودی بوده و نرخ رشد کل تولیدات علمی این دانشگاه برابر 39 درصد است. بیشترین تولیدات علمی در حوزه‌های شیمی، مهندسی و ریاضیات بوده و 90 درصد از قالب مدارک نمایه‌­شده، مقاله پژوهشی است. از نظر الگوهای همکاری علمی بیشترین الگو سه نویسندگی است و بیشترین همکاری‌ها با دانشگاه‌های آزاد اسلامی، سوران عراق، پیام نور و بیشترین همکاری‌ها با کشورهای عراق، آمریکا و استرالیا است. از نظر شاخص مرکزیت رتبه نصرالله‌­زاده، مرکزیت نزدیکی احسانی و مرکزیت بینابینی بیات دارای بیشترین مرکزیت هستند و چگالی شبکه هم‌­نویسندگی برابر 0/004 بوده و بین تولیدات علمی و شاخص‌های مرکزیت رابطه معنی‌­دار و مستقیمی وجود دارد. نتیجه‌گیری: تولیدات علمی دانشگاه قم از نظر نرخ رشد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و از نظر الگوی همکاری، بیشترین الگو سه نویسندگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تولیدات علمی، دانشگاه قم، شبکه هم‌نویسندگی، شاخص‌های مرکزیت، همکاری علمی

عنوان انگلیسی Analyzing Scientific Outputs of Qom University Emphasizing Co-authorship of Researchers
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: For any progress, countries need scientific outputs, and that is only possible through research. Therefore, the aim of this study was to analyze the status of scientific outputs of Qom University in the Web of Science (WoS), emphasizing scientific collaboration and mapping co-authorship networks. Materials and methods: This applied documentary study was conducted using scientometric techniques and social network analysis. The research population was 1222 documents of scientific outputs of Qom University indexed in the WoS from 2002 to 2019. Data were analyzed using Excel, Bib Excel, Isi.exe, SPSS 25, UCINET as well as descriptive and analytical statistics. Netdraw software was used to map the network, and the Spearman test was applied to identify the relationship between research variables. Findings: Findings showed that the trend of scientific outputs of Qom University in the studied years was upward, and the growth rate of total scientific outputs of this university was 39%. Most scientific outputs were in the fields of chemistry, engineering and mathematics, and 90% of the indexed documents were research articles. In terms of co-authorship pattern, three co-authors were the most one so that the most collaboration was with universities of Islamic Azad, Soran in Iraq and Payam-e-Noor as well as with countries of the United States, Iraq and Australia. Nasrullahzadeh, Ehsani and Bayat had the highest centrality in terms of index, closeness and intermediate, respectively. Moreover, the density of the network was 0.004, and there was a significant and direct relationship between scientific outputs and centrality indicators. Conclusion: In terms of growth rate, the scientific outputs of Qom University have no desirable condition, and in terms of co-authorship pattern, three co-authors are the most one.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scientific outputs, Qom University, Co-authorship network, Centrality indicators, Scientific collaboration

نویسندگان مقاله زهرا زمانی | Zahra Zamani
Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Qom, Iran
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران

فاطمه ملکی برجلو | Fatemeh Maleki Borjeloo
Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-304-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات