مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۶-۱۲۸

عنوان فارسی تحلیل ساختار فکری مطالعات کارکنان دانشی بر اساس مقالات نمایه‌شده در Web of Science
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: استفاده از تکنیک علم‌سنجی جهت کسب بینشی جامع در زمینه تحقیقات مربوط به کارکنان دانشی اقدامی نوین بوده و امکان درک جامعی از مجموعه گسترده­‌ای از مقالات و تحقیقات منتشرشده را برای محققان فراهم می‌­سازد. هدف از مطالعه پیش رو، تحلیل و نگاشت تولیدات علمی بین‌المللی در زمینه کارکنان دانشی است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش‌های علم‌سنجی و با فن تحلیل هم‌­نویسندگی و هم­‌واژگانی انجام شده است. جامعه آماری شامل 1976 مقاله نمایه‌­شده در Web of Science در کارکنان دانشی در بازه زمانی 1929 تا 2021 بود که با استفاده از روش‌های آمار توصیفی در نرم‌افزارهای VOSviewer، PreMap و BibExcel بررسی شده‌اند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان‌­دهنده­‌ی روند صعودی انتشار مقالات حوزه کارکنان دانشی در ده سال اخیر بود. بر اساس نقشه­‌های حاصل­‌شده از تحلیل مدارک مورد مطالعه، مفاهیمی از قبیل: اقتصاد تجاری، بهداشت شغلی محیط عمومی و علوم کامپیوتر از جمله پرکاربردترین زمینه­‌ها در حوزه­‌ی تحقیقات کارکنان دانشی در سطح بین­‌المللی به شمار می­‌روند. نتایج این پژوهش نشان داد که نقشه علمی حوزه کارکنان دانشی از 7 خوشه موضوعی تشکیل شده که خوشه‌­ها به ترتیب در مورد ویژگی شغلی کارکنان دانشی، عوامل زمینه‌­ای محیط کار، عوامل نگه‌دارنده شغلی، ویژگی‌های مربوط به ارتباط میان کارکنان، سلامت، عوامل انگیزشی شغلی، مدیریت دانش و جنبه‌های عمومی کار دانشی مربوط می‌­شود. نتیجه‌گیری: ترسیم نقشه­‌های هم‌­واژگانی در مقاطع زمانی مختلف مورد بررسی، تغییرات و پایداری‌­هایی را در مفاهیم و واژه­‌های مرتبط با حوزه­‌ی کارکنان دانشی نشان می‌­دهد. با بررسی پارادایم، تحول کمات کلیدی مشخص شد، واژه‌های کلیدی نیز از تمرکز بر عوامل اصلی تفاوت میان کارکنان دانشی با سایر کارکنان به سمت عوامل روانی مربوط به کارکنان و عوامل انگیزشی برای نگهداری این کارکنان تغییر کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکنان دانشی، نقشه علمی، تحلیل هم‌نویسندگی، مقالات

عنوان انگلیسی Analysis of the Intellectual Structure of Studies of Knowledge Workers using Articles Indexed in Web of Science
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Utilizing scientometric techniques to acquire an in-depth understanding of research on knowledge workers is a novel approach that can provide a comprehensive understanding of a wide range of published articles and research for researchers. The aim of this study was to analyze and map international scientific outputs in the realm of knowledge workers. Materials and methods: This applied research was performed using scientometric method through co-authorship and co-word analysis. This study examined 1976 articles on knowledge workers, indexed in the Web of Science from 1929 to 2021. These articles were analyzed using descriptive statistics methods in VOSviewer, PreMap, and BibExcel software. Findings: There has been an upward trend in publishing articles on knowledge workers in the last ten years. According to the maps derived from the analysis of the studied documents, business economics, occupational health of the public environment and computer science were the most commonly used subjects in researching knowledge workers internationally. This study showed that the scientific map of knowledge workers consisted of 7 thematic clusters. The clusters were occupational characteristics of knowledge workers, contextual factors of the work environment, occupational maintenance factors, characteristics of communication between employees, health, motivational factors, knowledge management and general aspects of knowledge work, respectively. Conclusion: Drawing co-word mapping in different studied periods indicated changes and constants in concepts and terms related to the field of knowledge workers. The paradigm was examined to identify the evolution of keywords, changed from focusing on the main factors of the difference between knowledge workers and other workers to psychological factors related to workers and motivational factors for retaining these workers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge workers, Scientific map, Co-authorship analysis, Articles

نویسندگان مقاله مهدی سبک‌رو | Mehdi Sabokro
Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

سعید سعیدا اردکانی | Saeid Saeida Ardakani
Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مهشید پورحسین | Mahshid Pourhossein
Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مسعود شریفی | Masoud Sharifi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-326-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات