مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۷

عنوان فارسی تحلیل هم‌رخداد واژگانی در حوزه علمی پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تحلیل هم‌­واژگانی ابزاری برای به تصویر کشیدن ساختار دانشی تولیدات علمی است. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل هم‌رخداد واژگانی در حوزه علمی پرستاری از طریق بررسی کلیدواژه‌­ای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع علم‌سنجی است که با استفاده از روش‌ تحلیل هم‌­رخداد واژگانی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 473 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترای رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. تحلیل داده با استفاده از نرم‌­افزارهای Ravar، Gephi، UCINET و SPSS انجام شد. یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد 902 کلیدواژه در پایان‌­نامه­‌ها استفاده شده است که بیشترین فراوانی واژگان در پایان‌­نامه­‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، Nurse (117 بار)، Neonate (58 بار)، Quality(53 بار) بودند. یافته‌های مربوط به خو‌شه‌بندی سلسله مراتبی به روش Ward منجر به شکل‌گیری هفت خوشه در این حوزه شد: «مدیریت پرستاری، پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری بخش نوزادان، بخش­‌های مراقبت­‌های ویژه نوزادان، روش‌­شناسی پژوهش در پرستاری، پرستاری بهداشت جامعه، فوریت­‌های پرستاری» خوشه‌ی 6 (پرستاری بهداشت جامعه) دارای بیشترین مرکزیت و خوشه‌ی 1 (مدیریت پرستاری) دارای کمترین مرکزیت در میان خوشه‌های مختلف هستند. همچنین خوشه‌ی 7 (فوریت­‌های پرستاری) دارای بیشترین تراکم و خوشه‌ی 6 (پرستاری بهداشت جامعه) دارای کمترین تراکم در میان دیگر خوشه‌ها هستند. نتیجه‌گیری: در پژوهش‌­های حوزه‌­ی پرستاری، موضوعات کیفیت، سلامتی و خودمراقبتی نقش محوری دارند؛ اما موضوعات استرس، اضطراب و مرگ و میر در این حوزه مورد توجه قرار نگرفت­ند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار دانشی، تحلیل هم‌رخداد واژگانی، خوشه‌بندی سلسله مراتبی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرستاری

عنوان انگلیسی Co-word analysis in nursing science
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Co-word analysis is a tool for depicting the scientific structure of outputs. Therefore, the aim of this study was to evaluate the co-word analysis in nursing science by examining the keywords of Master's and Doctoral dissertations in the Faculty of Nursing and Midwifery of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Materials and methods: In this scientometric study used co-word analysis method, the research population included 473 master's and doctoral dissertations in the field of nursing in the Faculty of Nursing and Midwifery of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Data were analyzed using Ravar, Gephi, UCINET and SPSS. Findings: The results showed that 902 keywords were used in the dissertations that the highest frequency of words in the nursing dissertations of Shahid Beheshti University of Medical Sciences was related to the nurse (117), neonate (58), quality (53), respectively. Results associated with hierarchical clustering by Ward's method led to the formation of seven clusters in this field: "Nursing Management, Community Health Nursing, Neonatal Nursing, Neonatal Intensive Care Units, Nursing Research Methodology, Community Health Nursing" and "Nursing Emergencies" so that cluster 6 (Community Health Nursing) and cluster 1 (Nursing Management) had the highest and lowest centrality among different clusters, respectively. Moreover, cluster 7 (Nursing Emergencies) and cluster 6 (Community Health Nursing) had the highest and lowest density among other clusters, respectively. Conclusion: In nursing research, the issues of quality, health and self-care play a central role, but the issues of stress, anxiety and mortality have not been considered in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scientific structure, Co-word analysis, Hierarchical clustering, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Nursing

نویسندگان مقاله احسان گرایی | Ehsan Geraei
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

راضیه فرشید | Razieh Farshid
PhD student of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

فاطمه فرجی | Fatemeh Faraji
School of Management and Information Science, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-233-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات