مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۰-۸۰

عنوان فارسی ترسیم نقشه علم حوزه برند بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه علمی WoS
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ترسیم نقشه‌های علمی در زمینه‌های مختلف از طریق بررسی متون علمی همواره مورد توجه بسیاری از محققان بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند پژوهش و تعیین علایق پژوهشی در حوزه برند و برند شخصی و تحلیل شاخص‌های علم‌سنجی در این حوزه بر اساس مقالات علمی پایگاه WoS است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر جزو مطالعات علم‌سنجی و از نوع کاربردی است که از طریق تحلیل شبکه هم‌­تألیفی کشورها و هم‌­رخدادی واژگان با استفاده از شاخص‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه WoS طی سال‌های 2020-1985 در ارتباط با اصطلاح برند و برند شخصی است. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارهای Excel و VOSviewer استفاده ‌شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد از سال 1990 تولیدات علمی در حوزه برند با 1 مقاله آغاز شده است. بیشترین تولیدات در سال 2020 با تعداد 101 مقاله بوده است. در شبکه هم‌­تألیفی کشورها آمریکا با بیشترین تولیدات (164 مقاله) تأثیرگذارترین کشور شناسایی شد و در هم‌­رخدادی واژگانی نیز از میان 2707 واژه بیشترین تمرکز و هم‌­رخدادی بر کلیدواژه‌ی "برند" و "رفتار" با 74 هم‌­رخدادی و"تأثیر" با 77 هم‌­رخدادی بوده است. نتیجه‌گیری: مطالعات این حوزه از انسجام شبکه مطلوبی برخوردار است و نقشه چگالی واژگان نیز موید آن است که پژوهشگران توانسته‌اند به موضوعات متنوعی در حوزه برند بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم‌سنجی، شبکه هم‌تألیفی، هم‌رخدادی واژگانی، برند، برند شخصی

عنوان انگلیسی Drawing a scientific map of the brand field based on articles indexed in WoS scientific database
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Drawing the scientific maps in various fields through the study of scientific texts has always been the focus of many researchers. The purpose of this study was to investigate the research process and determine research interests in the field of brand and personal brand as well as analysis of scientometric indicators in this field based on scientific articles in the Web of Science (WoS) database. Materials and methods: This scientometric and applied study was conducted through the network analysis of co-authorship countries and co-occurrence words using the indicators of social network analysis. The research population was all articles on the brand and personal brand, indexed in the WoS during 1985-2020. The VOSviewer and Excel were used to analyze the data. Findings: The results showed that scientific outputs in the field of the brand started in 1990 with 1 article. Most outputs were in 2020 with 101 articles. In the co-authorship network of countries, the United States was identified as the most influential country with 164 articles, and in the co-occurrence words, out of 2707 words, the most focus and co-occurrence was on the keywords "brand" and "behavior" with 74 co-occurrences and "impact" with 77 co-occurrences. Conclusion: Studies in this field have a good network coherence, and word density map also confirms that researchers have been able to address a variety of topics in the field of the brand.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scientometric, Co-authorship, Lexical coexistence, Brand, Personal brand

نویسندگان مقاله محمدرضا دهقانی اشکذری | Mohammad Reza Dehghani Ashkezari
Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

مهری مهدیخانی | Mehri Mahdikhani
Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-275-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شاخص های علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات