|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبتهای قلبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: آموزش بیماران و پیگیری آنان پس از ترخیص از بخش های مراقبت ویژه، نقش مهمی در بازتوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر میزان امیدواری و کیفیت زندگی بیماران بستری در بخش مراقبتهای قلبی در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان مازندران می باشد. مواد و روشها: در این مطالعه مورد-شاهدی 60 نفر از بیمارن بستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی بیمارستانهای تامین اجتماعی استان مازندران در بیمارستانهای تامین اجتماعی مازندران بطور تصادفی انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه امیدواری Miler با 48 سوال و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با 26 سوال استفاده شد. قبل از ترخیص به هر دو گروه آموزشهای لازم داده شد و گروه درمان علاوه بر آموزش قبل از ترخیص مدت یک ماه از طریق تلفن نیز پیگیری شدند سپس دو گروه یک ماه پس از ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی مقایسه شدند. یافته ها: دو گروه در زمان ترخیص از نظر امیدواری و کیفیت زندگی برابر بودند اما یک ماه پس از ترخیص در گروه مداخله تلفنی میزان امیدواری (33±155 در مقابل 25±138)و کیفیت زندگی(15±87 در مقابل 11±75) بطور معنی داری بهبودی نشان داد (بتر تیب 0/025p=و 0/001p=). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پیگیری تلفنی بیماران پس از ترخیص موجب بهبود امیدواری و کیفیت زندگی آنان میشود. بنابراین پیگیری تلفنی باید به عنوان یک روش کم هزینه و در دسترس جهت ارتقاء کیفیت زندگی و امیدواری بیماران قلبی مورد توجه قرار گیرد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیگیری تلفنی، امیدواری، کیفیت زندگی، بیماران قلبی، ترخیص |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Discharge and Follow Up on by Telephone after Discharge on the Hope and the Quality Of Life Patients in Cardiac Care in Mazandaran Province Hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ژیلا فرازمند | j farazmand
امیر اشکان نصیری پور | a a nasiripour
پوران رییسی | p raeissi دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2891-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
تجربی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|