|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: کاربران رایانه مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی با شیوع 50 درصدی هستند و ارتباط بین اختلالات اسکلتی عضلانی و حالت بدنی تایید شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی مداخله مبتنی بر مرحله جهت پیشگیری و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در کاربران رایانه شهر قزوین انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 150 نفر از کاربران رایانه که بیش از 20 ساعت در هفته را به کار با رایانه می پرداختند، انجام شد. افراد بطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مداخله مبتنی بر مرحله بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده مطابق با مرحله آمادگی کاربران طراحی شد. طراحی قبل و بعد برای ارزشیابی تاثیر مداخله مبتنی بر مرحله به کار رفت. برنامه آموزشی گروه مداخله هشت هفته طول کشید. یافته ها: در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار در مراحل تغییر رفتارهای پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی از 71/0±63/2 به 05/1±49/3 (001/0>p)، نگرش از 54/6±92/17 به 73/4±61/21 (05/0>p)، کنترل رفتاری درک شده از 92/2±12/9 به 23/3±58/15 (001/0 >p) و دانش ارگونومی از 61/2±09/8 به 89/1±07/14 مشاهده شد (001/0>p). بروز کلی مشکلات اسکلتی عضلانی در گروه مداخله از 16/40% به 33/35% کاهش یافت درحالیکه در گروه کنترل از 11/40% به 40% رسید. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی نقش موثری دارد. بنابراین لازم است به افرادی که کار مداوم با رایانه دارند آموزشهای لازم داده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Stage–Matched Educational Intervention on Reduction in Musculoskeletal Disorders among Computer Users |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Computer users are susceptible to the development of musculoskeletal symptoms, with prevalence as high as 50% and the association between musculoskeletal disorders and sitting posture in the occupational setting has been confirmed. This study was designed to develop and evaluate a stage-matched intervention (SMI) in order to prevent and decrease musculoskeletal disorders among Iranian computer users, in Qazvin, Iran.METHODS: This Quasi experimental study was conducted on 150 computer users who spent at least 20 hours per week. They were randomly divided into experimental and control groups. The stage matched intervention was designed based on main constructs derived from the theory of planned behavior match to the individual’s stages of readiness for MSDs preventive behavior. A control group pre-and post-test design was used for evaluating the impact of the SMI. Educational intervention program lasted eight weeks.FINDINGS: The intervention group, compared to the control group, showed significant improvements in stages of change for preventive behavior from 2.63±0.71 to 3.49±1.05 (p< 0.001), attitude from 17.92±6.54 to 21.61±4.73 (p< 0.05), perceived behavior control from 9.12±2.92 to 15.58±3.23 (p< 0.001) and ergo-knowledge 8.09±2.61 to 14.07±1.89 (p< 0.001). The overall incidence of musculoskeletal problems in the intervention group showed a greater trend towards reduction, falling significantly from 40.16% to 35.33% compared with the control group, which fell from 40.11% to 40%.CONCLUSION: The study showed education is effective in reducing musculoskeletal problems. Therefore, appropriate training should be given to people who work with computers continually. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عیسی محمدی زیدی بنفشه محمدی زیدی | mohammadi zeidi i mohammadi zeidi b آدرس قزوین، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت خانواده، تلفن 3338034-0281، e-mail mohamm_e@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-3-795&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/95/article-95-329748.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|