مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تدوین الگوی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ایجاد و توسعه پاسخگویی در نظام آموزش پزشکی مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و پاسخگو از طریق روش‌های آموزشی نوین است که با مفاهیم چند بعدی سلامت و نحوه دستیابی به آن‌ها آشنایی کافی دارد. تربیت فارغ التحصیلان توانمند که به نیازهای بهداشتی به شیوه‌ای مؤثر پاسخ دهند، اهمیت اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه‌ها را عیان می‌نماید. هدف از این مطالعه، تدوین الگوی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌باشد.
مواد و روش­‌ها: در این مطالعه کیفی که با هدف تبیین الگوی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد، در مرحله اول به بررسی پیشینه آموزش پزشکی پاسخگو و طراحی سوالات مصاحبه و در مرحله بعد به گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه با اعضای هیات علمی خبره در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو پرداخته شد. پس از کدگذاری داده‌ها، الگوی برنامه پزشکی پاسخگو از دیدگاه اعضای هیات علمی تدوین گردید.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان دهنده یازده مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (توانمندسازی هیات علمی بر اساس پاسخگویی در آموزش پزشکی در راستای برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های مصوب پاسخگویی آموزش پزشکی)، پدیده محوری (مشارکت در طراحی و اجرای برنامه‌های پزشکی پاسخگو)، شرایط زمینه‌ای (برنامه‌‌های کلان کشوری در خصوص پاسخگویی در آموزش پزشکی، برنامه‌های عملیاتی دانشگاهی در راستای اجرای پزشکی پاسخگو) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که توانمندسازی اعضای هیات علمی، مشارکت در طراحی و اجرای برنامه‌های پاسخگو و برنامه‌های کلان کشوری از عوامل کلیدی در تدوین الگوی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو، هیات علمی علوم پزشکی، برنامه آموزش پزشکی پاسخگو.

عنوان انگلیسی Developing an Accountable Medical Education Program Model at Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Creating and developing accountability in medical education system requires educating specialized and accountable human resources that are sufficiently familiar with the multidimensional concepts of health and how to achieve them through modern educational methods. Training capable graduates who respond to health needs in an effective manner highlights the importance of implementing an accountable medical education program model in universities. The present study was conducted to develop an accountable medical education program model at Babol University of Medical Sciences.
Methods: To conduct this qualitative study, which aimed to explain the accountable medical education program from the perspective of faculty members at Babol University of Medical Sciences, the first stage was to review the history of accountable medical education and design interview questions, and the next stage was to collect data through interviews with faculty members who are experts in the field of accountable medical education. After coding the data, the accountable medical program model was developed based on the perspective of faculty members.
Findings: The results of the study showed eleven general categories in the form of a paradigm model, including causal conditions (empowering faculty members based on accountability in medical education in line with the transformation and innovation program in medical education, approved directives and regulations on accountability in medical education), axial phenomenon (participation in the design and implementation of accountable medical programs), and contextual conditions (major national programs regarding accountability in medical education, academic operational programs in line with the implementation of accountable medicine).
Conclusion: The results of this study showed that empowering faculty members, participating in the design and implementation of accountable programs and national macro-programs are key factors in developing an accountable medical education program model at Babol University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Model, Medical Faculty, Accountable Medical Education Program.

نویسندگان مقاله مریم عباس زاده امیردهی | M Abbaszadeh-Amirdehi
1.Mobility Impairment Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز تحقیقات اختلال حرکت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سیده زینب حسینی مطلق | SZ Hosseini Motlagh
2.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
2. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

زینب غلام‌نیا شیروانی | Z Gholamnia Shirvani
3.Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
3. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

یاسمن حبیب زاده عمران | Y Habibzadeh Omran
2.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
2. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

زهرا مرادی | Z Moradi
2.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
2. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

مریم قائمی امیری | M Ghaemi-Amiri
3.Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
3. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-6959-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات