مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مولفه‌های دستیابی به مزیت رقابتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش عالی سهم عمده‌ای در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی یک کشور دارد و با افزایش تقاضا برای افراد با صلاحیت و دارای مسئولیت اجتماعی در بازار کار، نقش آموزش عالی منحصر به فردتر می‌شود و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی مجبور به جستجوی مزیت‌های رقابتی خود می‌شوند. هدف از این مطالعه، بررسی مولفه‌های موثر بر دستیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مزیت‌های رقابتی می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی متشکل از دو روش مرور تلفیقی و تحلیل محتوای کیفی می‌ باشد. در روش مرور تلفیقی مطالعاتی با موضوع عوامل موثر بر دستیابی دانشگاه‌ها به مزیت رقابتی بررسی و مطابق تم‌های شناسایی شده، راهنمای مصاحبه تدوین شد. در مطالعه تحلیل محتوای کیفی با شش نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و تم‌های اصلی شناسایی شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ادغام تم‌های به دست آمده از روش مرور تلفیقی و تحلیل تماتیک منجر به شناسایی چهار تم اصلی سرمایه فکری و انسانی، تحقیق و نوآوری، منابع و زیرساخت و بین المللی سازی شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، سرمایه فکری و انسانی، تحقیق و نوآوری، منابع و زیرساخت و بین المللی سازی از مولفه‌های مهم دستیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مزیت رقابتی هستند. این مولفه‌ها می‌توانند با ایجاد چارچوب یا ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدیران و سیاست گذاران حوزه سلامت کمک کنند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مزیت‌های رقابتی، آموزش عالی، علوم پزشکی.

عنوان انگلیسی Components of Achieving Competitive Advantage in Medical Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Higher education plays a major role in the social and economic progress of a country, and with the increasing demand for qualified and socially responsible individuals in the labor market, the role of higher education becomes more unique, and higher education institutions, including medical universities, are forced to seek their competitive advantages. The present study was conducted to examine the factors affecting the achievement of competitive advantages by medical universities.
Methods: This qualitative study consists of two methods of integrative review and thematic content analysis. In integrative review, studies about the factors affecting universities' achievement of competitive advantage were examined and an interview guide was developed according to the identified themes. In qualitative content analysis, semi-structured interviews were conducted with six experts in this field and the main themes were identified.
Findings: The results of integrating the themes obtained from the integrative review and thematic content analysis led to the identification of four main themes: intellectual and human capital, research and innovation, resources and infrastructure, and internationalization.
Conclusion: According to the results of this study, intellectual and human capital, research and innovation, resources and infrastructure, and internationalization are important components of medical universities achieving competitive advantage. These components can help health managers and policymakers by creating a framework or tool for collecting information about the status of medical universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competitive Advantages, Higher Education, Medical Sciences.

نویسندگان مقاله مریم حسینی ابرده | M Hoseini Abardeh
1.National Agency for Strategic Research in Medical Sciences Education, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, I.R.Iran.
1. مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران

شهرام یزدانی | S Yazdani
2.Department of Medical Education, School of Medical Education and Learning Technologies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran.
2. گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

رویا صادق زارعی | R Sadegh Zarei
1.National Agency for Strategic Research in Medical Sciences Education, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, I.R.Iran.
1. مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران

الهه رستمی اروشکی | E Rostami Aroushaki
3.Department of Human Resource Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, I.R.Iran.
3. گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

علیرضا کوهپایی | A Koohpaei
4.Department of Occupational Health and Safety Engineering, Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences, Qom, I.R.Iran.
4. گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-8552-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات