مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مجازی در همه‌گیری کووید-۱۹ از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش مجازی با بهره‌گیری از پیشرفت‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از راهکارهای نوین توسعه عدالت آموزشی در دنیای معاصر به ‌شمار می‌رود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره آموزش مجازی در همه‌گیری کووید-19 از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌باشد.
مواد و روش‌­ها: این مطالعه مقطعی در سال 2-1401 بر روی 27 استاد و 149 دانشجو انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد شده‌ سنجش اثربخشی دوره آموزش مجازی که شامل 10 مؤلفه‌‌ می‌باشد، استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نظرات اساتید و دانشجویان در میانگین نمره کل اثربخشی دوره آموزشی، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد، گرچه دانشجویان در مورد اثربخشی دوره آموزش مجازی، نظرات مثبت‌داری نسبت به اساتید دارند. میانگین مؤلفه سازماندهی مواد آموزشی از نظر اساتید (2/31±18/96) بالاتر از دانشجویان (4/36±16/90) به دست آمد (0/003>p). همچنین میانگین مؤلفه انعطاف‌پذیری در دانشجویان (2/27±6/23)، در اساتید (1/76±4/85) و مؤلفه بازخورد در دانشجویان (4/14±12/74)، در اساتید (3/29±10/15) به دست آمد که این اختلاف در هر دو مؤلفه معنی‌دار بود (0/003>p). در بقیه مؤلفه‌ها، اختلاف معنی‌داری مشاهد نشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، به منظور کمک به گسترش آموزش مجازی می‌توان از مواردی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدرسین، تهیه امکانات مورد نیاز و ارائه بسته‌های حمایتی- تشویقی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علوم پزشکی، دانشجویان، دوره‌های مجازی، یادگیری الکترونیک، آموزش.

عنوان انگلیسی An Investigation into the Effectiveness of Virtual Learning during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Professors and Students of Kermanshah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Utilizing advances in the information and communication technology industry, virtual learning is as considered a new solution for developing educational justice in the contemporary world. The present study was conducted to investigate the effectiveness of virtual learning courses during the COVID-19 pandemic from the perspective of professors and students of Kermanshah University of Medical Sciences.
Methods: This cross-sectional study was conducted among 27 professors and 149 students in 2022-2023. A demographic questionnaire and a standardized questionnaire for assessing the effectiveness of the virtual learning course, which includes 10 components, were used to collect data.
Findings: The results showed that there was no significant difference between the opinions of professors and students in the mean total score of the effectiveness of the virtual learning course, although students had more positive opinions about the effectiveness of this type of learning. The mean value for the component of organizing educational materials was higher for professors (18.96±2.31) compared to students (16.90±4.36) (p<0.003). Furthermore, the mean value for the component of flexibility was 6.23±2.27 among students, and 4.85±1.76 among professors, and the component of feedback was 12.74±4.14 among students and 10.15±3.29 among professors, and this difference was significant for both components (p<0.003). No significant difference was observed in the remaining components.
Conclusion: Based on the results of this study, in order to help expand virtual learning, we can take advantage of things such as holding training courses for professors, providing the necessary facilities, as well as providing incentive programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Sciences, Students, Virtual Courses, E-Learning, Education.

نویسندگان مقاله منصور رضایی | M Rezaie
1.Department of Statistics, Faculty of Health, Kermanshah University of Medical Sciences. Kermanshah, I.R.Iran.
1. گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

احمد خشای | A Khoshay
2.Department of Nursing, Faculty of Nursing, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, I.R.Iran.
2. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

قباد رمضانی | Gh Ramezani
3.Education Development Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, I.R.Iran.
3. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-8414-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقطعی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات