مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر دوره آموزشی مواجهه زودرس با اصول داروشناسی و نسخه نویسی بر رضایت و سطح دانش دانشجویان دوره مقدمات بالینی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: تجویز منطقی داروها یکی از وظایف مهم و چالش‌ برانگیز پزشکان می‌باشد که این بخش معمولاً مغفول مانده است. با توجه به اهمیت آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دوره آموزشی مواجهه زودرس با اصول داروشناسی و نسخه نویسی بر رضایت و سطح دانش دانشجویان دوره مقدمات بالینی انجام گردید.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 60 دانشجوی پزشکی دوره مقدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گردیده است. در مطالعه حاضر دانشجویان در یک کارگاه 4 ساعته که به آشنایی با اصول نسخه نویسی و داروها پرداخته بود، شرکت کردند. علاوه بر این قبل و بعد از مداخله سوالات مربوط به اصول نسخه‌ نویسی و آشنایی با داروها تکمیل گردید. همچنین، بعد از مداخله نظرسنجی رضایت از برگزاری کارگاه تکمیل شد و نتایج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمرات دانشجویان در بخش آشنایی با اصول داروها قبل از مداخله 1/20±5/90 بود که بعد از مداخله به طور معنی‌داری به 1/57±6/80 افزایش پیدا کرد (0/001p=). همچنین، در قسمت آشنایی با اصول نسخه ‌نویسی و در مجموع بعد از مداخله میانگین نمرات دانشجویان به طور معنی‌داری افزایش پیدا کرده است (0/001p=). میانگین نمرات رضایت دانشجویان از برگزاری کارگاه نیز بالا بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دوره آموزشی مواجهه زودرس با اصول داروشناسی بر ارتقای سطح دانش دانشجویان از اصول داروشناسی و نسخه نویسی موثر می‌باشد. لذا سیاستگذاران آموزشی باید در جهت برنامه‌ریزی و آموزش مداوم در طول تحصیل تا رسیدن به شایستگی در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نسخه‌نویسی، دانشجوی پزشکی، آموزش پزشکی.

عنوان انگلیسی The Effect of an Early Exposure Training Course on Pharmacology Principles and Prescription Writing on the Satisfaction and Knowledge Level of Pre-clerkship Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Rational prescribing is one of the important and challenging tasks of physicians, and this part is often neglected. Given its importance, the present study was conducted to investigate the effect of a training course for early exposure to pharmacology principles and prescription writing on satisfaction and knowledge level of pre-clerkship students.
Methods: The present quasi-experimental study was conducted on 60 pre-clerkship students at Babol University of Medical Sciences. In the present study, students participated in a four-hour workshop that focused on familiarization with the principles of prescription writing and medications. In addition, questions related to prescription writing principles and familiarization with medications were completed before and after the intervention. Moreover, a satisfaction survey was completed after the intervention and the results were analyzed.
Findings: The mean scores of students regarding familiarity with the principles of pharmacology before the intervention were 5.90±1.20, which increased significantly to 6.80±1.57 after the intervention (p=0.001). Furthermore, regarding familiarity with the principles of prescription writing and in general after the intervention, the average scores of students increased significantly (p=0.001). The average scores of students' satisfaction with the workshop were also high.
Conclusion: The results of the study showed that early exposure to pharmacology principles is effective in improving students' knowledge of pharmacology principles and prescription writing. Therefore, educational policymakers should plan for continuous education and training throughout their studies until they achieve competency in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prescribing, Medical Student, Medical Education.

نویسندگان مقاله مصطفی مصطفی زاده بورا | M Mostafazadeh-Bora
1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

مهرداد رفعتی رحیم زاده | M Rafati Rahimzadeh
2.Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
2. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

علی اکبر مقدم نیا | AA Moghadamnia
3.Pharmaceutical Sciences Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
3. مرکز تحقیقات علوم دارویی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-8554-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فارماکولوژی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات