مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی میزان رضایت دانشجویان علوم پزشکی مازندران از عملکرد اساتید مشاور
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از وظایف اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌ها، ارائه مشاوره و راهنمایی است. وزارت بهداشت با تصویب آئین ‌نامه استاد مشاور در دو دهه گذشته، به دنبال تسهیل این امر بوده است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان رضایت دانشجویان علوم پزشکی مازندران از عملکرد اساتید مشاور می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1398 بر روی کلیه دانشجویان با استفاده از پرسشنامه انجام شد. پرسشنامه با 27 سوال در دو بخش شامل اطلاعات فردی و سوالات مربوط به رضایت دانشجویان از اساتید مشاور، در 5 حیطه (شامل هدایت تحصیلی، شناسایی آسیب ‌پذیری‌‌ها، آشنایی با مقررات، حمایت از استعدادها و رضایت کلی) و با مقیاس لیکرت پنج گزینه‌ای از خیلی کم تا خیلی زیاد طراحی گردید و نظرات 365 نفر از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: رضایت دانشجویان از اساتید مشاور، در سطح متوسط ارزیابی شد. تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات پرسشنامه و متغیرهای دانشکده، مقطع، رشته، پیوستگی دوره، وضعیت تاهل و سن مشاهده شد (0/001>p). اما بین جنسیت (0/225=p)، نوع دوره (p0/9)، بومی/ غیربومی (0/195=p)، محل اقامت (0/429=p)، معدل (0/120=p)، ترم تحصیلی (0/128=p)، ترم‌‌های مشاوره (p0/9) و سابقه مشروطی (0/648=p)، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بیشترین رضایت در دانشکده نوین پزشکی، مقطع دکتری تخصصی، رشته نانوبیوتکنولوژی، دوره ناپیوسته و افراد جدا شده گزارش شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان ‌دهنده رضایت متوسط دانشجویان از اساتید مشاور است. برای افزایش این رضایت، اساتید باید در مشاوره توانمند شوند و مراکز مشاوره برنامه‌‌های آموزشی مشترکی طراحی کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، دانشجویان علوم پزشکی، استاد مشاور، مازندران.

عنوان انگلیسی Satisfaction of Students at Mazandaran University of Medical Sciences with the Performance of Their Advising Professors
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: One of the duties of university faculty members is to provide advice and guidance. The Ministry of Health has sought to facilitate this by approving the regulations for advising professors in the past two decades. The present study was conducted to investigate the satisfaction level of students at Mazandaran University of Medical Sciences with the performance of advising professors.
Methods: This cross-sectional study was conducted on all students in 2019 using a questionnaire. The questionnaire was designed with 27 questions in two sections, including personal information and questions related to students' satisfaction with their advising professors, in 5 areas (including academic guidance, identification of vulnerabilities, familiarity with regulations, supporting talented students, and overall satisfaction) based on a five-point Likert scale from very low to very high, and the opinions of 365 students were evaluated.
Findings: Students' satisfaction with their advising professors was at an average level. A significant difference was observed between the mean scores of the questionnaire and the variables of faculty, educational level, field, course continuity, marital status, and age (p<0.001). However, there was no significant difference between gender (p=0.225), course type (p≥0.9), being native or non-native (p=0.195), place of residence (p=0.429), GPA (p=0.120), academic semester (p=0.128), counseling semesters (p≥0.9), and academic probation record (p=0.648). The highest satisfaction was reported in the school of Advanced Technologies in Medicine, Specialized Doctorate Degree, nanobiotechnology field, non-continuous course, and divorced students.
Conclusion: The results indicate average student satisfaction with advising professors. To increase this satisfaction, professors should be empowered in counseling and counseling centers should design joint educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, Medical Students, Advising Professor, Mazandaran.

نویسندگان مقاله محمدرضا اندرواژ | MR Andarvazh
1.Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیاوش مرادی | S Moradi
1.Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیده کلثوم هاشمی | SK Hashemi
2.Nassibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, I.R.Iran.
2. دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-8560-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقطعی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات