مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی میزان کارایی سرفصل‌های آموزشی درس فیزیک پزشکی رشته پزشکی عمومی بر سطح دانش دانشجویان در حوزه آشنایی با مدالیته‌های مختلف تصویربرداری پزشکی و حفاظت پرتویی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توسعه روزافزون روش‌های مختلف تصویربرداری پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، لزوم افزایش دانش دانشجویان پزشکی را در زمینه حفاظت پرتویی دو چندان می‌نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان کفایت سرفصل‌های درس فیزیک پزشکی بر میزان دانش دانشجویان پزشکی در حوزه مدالیته‎های تصویربرداری پزشکی و حفاظت پرتویی در این آزمون‌ها، انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای، 80 نفر از دانشجویان رشته پزشکی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتد به روش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از بلوک‌های جایگشتی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. برای دانشجویان در گروه آزمون علاوه بر جلسات درس فیزیک پزشکی، کارگاه آشنایی با انواع مدالیته‌های تصویربرداری پزشکی و حفاظت پرتویی نیز برگزار شد. پرسشنامه محقق ساخته آشنایی با مفاهیم حفاظت پرتویی قبل و بعد از برگزاری کارگاه آموزشی توسط دانشجویان تکمیل شد. سپس میزان آگاهی و نمره کسب شده از پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بعد از برگزاری جلسات کارگاه آموزشی، میزان آگاهی و میانگین نمره پرسشنامه کل آشنایی با مدالیته‌های تصویربرداری و حفاظت پرتویی دانشجویان در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل (3/37±21/07 در مقابل 3/97±13/07) به صورت معنی‌داری افزایش یافته بود (0/05>p). همچنین در زمینه‌های ماهیت پرتوها، حساسیت پرتوی بافت‌های مختلف بدن، حساسیت پرتوی بیماران بر حسب سن، دوز دریافتی بیماران در آزمون‌های مختلف تصویربرداری، آثار پرتوهای یون ساز، همچنین روش‌های حفاظت بیمار در برابر پرتو و مبانی نظری و کاربردی مدالیته سونوگرافی اختلاف میزان دانش دانشجویان بین دو گروه آزمون و کنترل معنی‌دار بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بر نقش ارزنده آموزش حفاظت پرتویی در کاهش خطرات ناشی از پرتوها، تأکید می‎کند که مهم‎ترین نتیجه آن کاهش تابش گیری بیماران و کاهش اثرات منفی پرتوهاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حفاظت پرتویی، تصویربرداری پزشکی، دانش.

عنوان انگلیسی Evaluating the Effectiveness of Medical Physics Course Topics in General Medicine on Students' Knowledge Level Regarding Different Medical Imaging Modalities and Radiation Protection
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The ongoing development of various medical imaging methods in hospitals and medical centers doubles the need to increase medical students' knowledge in regard with radiation protection. The present study was conducted to investigate the adequacy of medical physics course topics on medical students' knowledge regarding different medical imaging modalities and radiation protection in these examinations.
Methods: In this interventional study, 80 medical students who met the inclusion criteria were selected by simple random sampling and assigned to test and control groups using permutation blocks. In addition to medical physics sessions, a workshop on different medical imaging modalities and radiation protection was also held for the students in the test group. A researcher-made questionnaire on familiarity with radiation protection concepts was completed by the students before and after the workshop. Then, the level of knowledge and the score obtained from the questionnaire were analyzed.
Findings: After the workshop sessions, the knowledge level and the mean score of the questionnaire regarding familiarity with imaging modalities and radiation protection increased significantly in the test group compared to the control group (21.07±3.37 vs. 13.07±3.97) (p<0.05). Furthermore, in the areas of the nature of radiation, radiosensitivity of different body tissues, age-related radiosensitivity of patients, doses received by patients in different imaging tests, effects of ionizing radiation, as well as methods of patient protection against radiation and theoretical and practical foundations of the ultrasound modality, there was a significant difference in the level of knowledge of students between the test and control groups.
Conclusion: The results of this study highlight the valuable role of radiation protection education in reducing the risks of radiation, the most important result of which is reducing patient radiation exposure and reducing the negative effects of radiation.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Radiation Protection, Medical Imaging, Knowledge.

نویسندگان مقاله سارا محمدی | S Mohammadi
1.Department of Medical Physics and Radiology, School of Paramedicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, I.R.Iran.
1. گروه فیزیک پزشکی و پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

فاطمه محمدزاده | F Mohammadzadeh
2.Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, I.R.Iran.
2. گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

محمد جواد دهستانی زارچ | MJ Dehestani Zarch
3.School of Medicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, I.R.Iran.
3. دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

مجید صادقی مقدم | M Sadeghi Moghadam
1.Department of Medical Physics and Radiology, School of Paramedicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, I.R.Iran.
1. گروه فیزیک پزشکی و پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-8289-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مداخله ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات