مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش احیای قلبی-ریوی بر دانش دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: احیای قلبی-ریوی یک اقدام حیاتی است که نقش مهمی در افزایش میزان بقا در بیماران دچار ایست قلبی دارد. دانشجویان پزشکی به ‌عنوان پزشکان آینده باید دانش و مهارت‌های کافی در زمینه احیا را کسب کنند تا بتوانند در شرایط اورژانسی عملکرد مؤثری داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش احیای قلبی-ریوی بر دانش کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
مواد و روش‌­ها: این مطالعه نیمه ‌تجربی به‌ صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در بازه زمانی 1399 تا 1400 بر روی 127 نفر از کارورزان پزشکی سال ششم و هفتم دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. آموزش CPR طی یک جلسه سه ‌ساعته بر اساس گایدلاین 2015 انجمن قلب آمریکا و توسط متخصص طب اورژانس ارائه شد. دانش کارورزان با استفاده از یک پرسشنامه چهار گزینه‌ای محقق‌ ساخته در دو مرحله پیش و پس از آموزش ارزیابی شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش احیای قلبی-ریوی منجر به افزایش معنی‌دار دانش کارورزان شد (میانگین پیش‌آزمون: 4/23±12/19، میانگین پس‌آزمون: 5/28±19/28، 0/001p<). متغیرهای سن، تجربه قبلی شرکت در احیا و دانش اولیه از پیش‌بین‌های قوی نمرات پس‌آزمون بودند. همچنین، افرادی که سابقه آموزش نظری یا عملی داشتند، نمرات بالاتری کسب کردند، اما تأثیر تجربه عملی در مقایسه با آموزش نظری قوی‌تر بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش احیای قلبی-ریوی به ‌طور مؤثری دانش کارورزان را افزایش داد که بر اهمیت ارائه آموزش‌های ساختار یافته و مداوم تأکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیای قلبی-ریوی، آموزش پزشکی، آموزش، ارزیابی دانش، پزشکی اورژانس.

عنوان انگلیسی The Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Training on the Knowledge of Medical Students at Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is a vital intervention which plays a crucial role in increasing survival rates in cardiac arrest patients. Medical students, as future physicians, need to acquire sufficient knowledge and skills in resuscitation so that they can perform effectively in emergency situations. The present study was conducted to investigate the effect of CPR training on the knowledge of medical interns at Babol University of Medical Sciences.
Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest–posttest design from 2020 to 2021 on 127 sixth- and seventh-year medical interns at Babol University of Medical Sciences. CPR training was provided in a three-hour session based on the 2015 American Heart Association Guidelines by an emergency medicine specialist. The interns' knowledge was assessed using a researcher-made four-option questionnaire in two stages, before and after training.
Findings: The findings showed that CPR training significantly increased the knowledge of the interns (mean pre-test: 12.19±4.23, mean post-test: 28.19±5.28, p<0.001). The variables of age, previous experience in resuscitation, and initial knowledge were strong predictors of post-test scores. Moreover, those who had a background in theoretical or practical training scored higher, but the effect of practical experience was stronger compared to theoretical training.
Conclusion: The results of the study showed that CPR training effectively increased trainees' knowledge, which emphasizes the importance of providing structured and ongoing training.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cardiopulmonary Resuscitation, Medical Education, Training, Knowledge Assessment, Emergency Medicine.

نویسندگان مقاله مریم قائمی امیری | M Ghaemi-Amiri
1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سبحان رحیمی اسبو | S Rahimi Esbo
1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

محبوبه سلطانی | M Soltani
1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سیده زینب حسینی مطلق | SZ Hoseini Motlagh
1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

زینب غلام‌نیا شیروانی | Z Golamnia Shirvani
2.Department of Public Health, School of Public Health, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
2. گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سمیرا خواجویی | S Khajoui
3.Student Research Committee, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
3. کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

فرهاد باقریان | F Bagherian
4.Department of Emergency Medicine, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran.
4. گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-7760-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات