|
|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به هوش مصنوعی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط با آن در حال به وجود آوردن تأثیرات مهمی در زمینههای مختلف پزشکی میباشد. آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش پزشکی پتانسیل زیادی برای پیشرفت در سیستم مراقبت بهداشتی و توانمندسازی نسلهای آینده متخصصین پزشکی ایجاد خواهد کرد، لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و مزایا و نگرانیهای مربوط به آن از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 117 نفر از دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه به صورت مجازی و حضوری جمع آوری گردید. بخش اول این پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به بررسی کاربرد، مزیت و نگرانیهای مربوط به هوش مصنوعی به ترتیب شامل 12، 15و 6 گویه بود. یافتهها: طبق نتایج، 69 نفر (41%) مرد و 48 نفر (59%) زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان مطالعه 3/86±24/12 سال بود. نتایج این مطالعه نشان داد، "آموزش و تربیت دانشجویان علوم پزشکی" (1/02±3/98) مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی از نظر دانشجویان پزشکی میباشد، همچنین مهمترین مزیت و نگرانی از نظر دانشجویان پزشکی گویههای "هوش مصنوعی میتواند بسیاری از نقاط ضعف را در پزشکی فعلی برطرف کند" (71%) و "احتمال نشر اطلاعات محرمانه بیماران توسط برخی افراد یا هکرها وجود دارد" (80%) بودند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از دیدگاه دانشجویان پزشکی بیشترین مزیت استفاده از هوش مصنوعی برطرف کردن نقاط ضعف پزشکی فعلی و بیشترین نگرانی در رابطه با احتمال نشر اطلاعات محرمانه بیماران توسط برخی افراد میباشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
دیدگاه، هوش مصنوعی، دانشجوی پزشکی، آموزش پزشکی. |
|
| عنوان انگلیسی |
The Attitudes of Medical Students at Babol University of Medical Sciences towards Artificial Intelligence |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Artificial intelligence (AI) and associated technologies are having a significant impact on various medical fields. Familiarity with the applications of AI in medical education will create great potential for advancements in the healthcare system and empowerment of future generations of medical professionals. Therefore, the present study was conducted to evaluate the application of AI in medicine and its benefits and concerns based on the attitudes of medical students at Babol University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was conducted on 117 medical students at Babol University of Medical Sciences. Data were collected using a questionnaire both online and in person. The first part of the questionnaire included demographic information and the second part included 12, 15, and 6 items to examine the uses, benefits, and concerns related to AI, respectively. Findings: According to the results, 69 subjects (41%) were male and 48 subjects (59%) were female. The mean age of the study participants was 24.12±3.86 years. The results of this study showed that "education and training of medical students" (3.98±1.02) is the most important application of AI in medical sciences according to medical students. The most important advantages and concerns according to medical students were the following items: "AI can eliminate a variety of shortcomings in current medicine" (71%) and "There is a possibility of confidential patient information being published by some people or hackers" (80%). Conclusion: The results of the present study showed that based on the attitudes of medical students, the greatest advantage of using AI is to address the weaknesses of current medicine and the greatest concern is the possibility of some people publishing confidential patient information. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attitude, Artificial Intelligence, Medical Student, Medical Education. |
|
| نویسندگان مقاله |
مصطفی مصطفیزاده بورا | M Mostafazadeh-Bora 1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran. 1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سبحان رحیمی اسبو | S Rahimi Esbo 1.Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, I.R.Iran. 1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-7760-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقطعی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|