| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Clinical education is one of the main and essential components in the education of medical sciences students. According to the curriculum of the Persian Medicine PhD Program, students in this field are required to pass two internship courses during their education. The present study was conducted to investigate the satisfaction level of students and professors with the logbook of internship courses one and two in Persian Medicine PhD Program across the country. Methods: After implementing the Logbook of Courses One and Two in the first and second semesters of 2021-2022 and the first semester of 2022-2023 in 3 consecutive semesters, this cross-sectional study was conducted among 15 professors and 50 students of universities with a Persian Medicine PhD Program. A Logbook evaluation questionnaire with 27 questions was provided to students and professors. In the Logbook evaluation questionnaire, questions 1-7 were specific to the necessity of implementation (score 7-35), questions 15-8 were specific to the evaluation of the Logbook content (score 8-40), and questions 16-27 were specific to the evaluation of the Logbook outcome (score 12-60). Findings: In this study, 45 students with a mean age of 46.68±7.95 years and 35 professors participated. In a survey of students, the subject of familiarity with the evaluation score (3.4±1.15), the suitability of the mentioned skills with personal needs (3.4±1.07), and the effect of the logbook in documentation (3.4±1.13) received the highest scores. From the professors' perspective, the necessity of the logbook in examining the educational process (4.4±0.73), the application of professional ethics expectations (4.05±0.63), and the documentation of student activity (4.5±0.60) received the highest scores. Conclusion: The results of the study showed that students' satisfaction with the implementation of the logbook was generally moderate with a score of 84, and professors' satisfaction was moderate to high with a score of 101. |
| نویسندگان مقاله |
آسیه جوکار | A Jokar 1.Traditional and Complementary Medicine Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, I.R.Iran. 1. مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
روشنک مکبرینژاد | R Mokaberinejad 2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran. 2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
پریسا جعفری | P Jafari 3.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, I.R.Iran. 3. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
مرضیه قرائتی | M Qaraaty 2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran. 2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
زهرا جعفری | Z Jafari 4.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, I.R.Iran. 4. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
راضیه نبیمیبدی | R Nabimeybodi 5.Department of Persian Medicine, School of Persian Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, I.R.Iran. 5. گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
مهسا رستمیچایجان | M Rostami Chaijan 6.Department of Persian Medicine, Fasa University of Medical Sciences, Fasa, I.R.Iran. 6. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
فرشته قراط | F Ghorat 7.Non-Communicable Diseases Research Center, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, I.R.Iran. 7. مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
هاله تاجالدینی | H Tajadini 8.Physiology Research Center, Institute of Neuropharmacology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, I.R.Iran. 8. مرکز تحقیقات فیزیولوژی، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
محمد انصاریپور | M Ansaripour 9.Department of Persian Medicine, School of Medicine. Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, I.R.Iran. 9. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مریم ایرانزاد اصل | M Iranzadasl 10.Department of Traditional Persian Medicine, School of Medicine, Shahed University, Tehran, I.R.Iran. 10. گروه طب ایرانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
یاسمن وزانی | Y Vazani 11.Research Center for Traditional Medicine and History of Medicine, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, I.R.Iran. 11. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سمیه ماهروزاده | S Mahroozade 12.Research Institute for Islamic and Complementary Medicine, School of Persian Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran. 12. گروه طب سنتی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نرجس گرجی | N Gorji 13.Traditional Medicine and History Of Medical Sciences Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Siences, Babol, I.R.Iran. 13. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
اعظم معیاری | A Meyari 14.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, I.R.Iran. 14. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
فاطمه علیاصل | F Aliasl 15.Department of Persian Medicine, School of Traditional Medicine, Qom University of Medical Sciences, Qom, I.R.Iran. 15. گروه طب ایرانی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
غلامرضا حقیقی | G Haghighi 16.Department of Internal Medicine, School of Medicine, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, I.R.Iran. 16. گروه پزشکی داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
مرتضی مجاهدی | M Mojahedi 13.Traditional Medicine and History Of Medical Sciences Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Siences, Babol, I.R.Iran. 13. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
زهره نصرآبادی | Z Nasrabadi 17.Education Department of the Office of Persian and Complementary Medicine, Tehran, I.R.Iran. 17. گروه آموزش دفتر طب ایرانی و مکمل، تهران، ایران
علیرضا باقرزاده کریمی | A Bagherzadeh-Karimi 18.Department of Persian Medicine, Faculty of Traditional Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, I.R.Iran. 18. گروه طب ایرانی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
علیرضا درخشان | A Derakhshan 19.Department of Persian medicine, School of Persian and Complementary Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, I.R.Iran. 19. گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نفیسه حسینییکتا | N Hoseiniyekta 2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran. 2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
|