مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی میزان رضایتمندی از اجرا و ارزشیابی لاگ بوک کارورزی یک و دو دوره دکترای تخصصی طب ایرانی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی و اساسی در تربیت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی است. بر اساس کوریکولوم رشته دکترای تخصصی طب ایرانی، دانشجویان این رشته موظف به گذراندن 2 واحد کارورزی در طول دوره آموزشی خود هستند. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و اساتید از لاگ بوک دروس کارورزی یک و دو در دوره دکترای تخصصی طب ایرانی در سراسر کشور می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 15 نفر از اساتید و 50 نفر از دانشجویان دانشگاه‌هایی که دارای رشته دکترای تخصصی طب ایرانی بودند، پس از اجرای لاگ بوک دروس یک و دو در نیمسال‌های اول و دوم 1-1400 و نیمسال اول 2-1401در 3 ترم متوالی انجام شد. پرسشنامه ارزیابی لاگ بوک با 27 سوال در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گرفت. در پرسشنامه ارزیابی لاگ‌ بوک، سوالات 7-1 ویژه ضرورت اجرا (امتیاز 35-7)، سوالات 15-8 ویژه ارزیابی محتوای لاگ بوک (امتیاز 40-8) و سوالات 27-16 ویژه ارزیابی پیام لاگ بوک (امتیاز 60-12) بود.
یافته‌ها: در این مطالعه 45 نفر از دانشجویان با میانگین سنی 7/95±46/68 سال و 35 نفر از اساتید شرکت کردند. در نظرسنجی از دانشجویان موضوع آشنایی با نمره ارزشیابی (1/15±3/4)، تناسب مهارت‌های ذکر شده با نیازهای شخصی (1/07±3/4) و تاثیر لاگ بوک در مستندسازی (1/13±3/4) بیشترین امتیاز را کسب نمودند. از نظر اساتید ضرورت وجود لاگ بوک در بررسی روند آموزشی (0/73±4/4)، کاربرد انتظارات اخلاق حرفه‌ای (0/63±4/05) و مستندسازی فعالیت دانشجو (0/60±4/5) بیشترین امتیاز را کسب نمودند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که رضایت دانشجویان در رابطه با اجرای لاگ بوک به طور کلی در حد متوسط با نمره 84 و رضایت اساتید در حد متوسط تا زیاد با نمره 101 است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، کارآموزی بالینی، طب ایرانی، اندازه‌گیری آموزشی، مستندسازی.

عنوان انگلیسی Satisfaction Levels Regarding the Implementation and Evaluation of Internship Courses Logbooks in the Persian Medicine PhD Program
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Clinical education is one of the main and essential components in the education of medical sciences students. According to the curriculum of the Persian Medicine PhD Program, students in this field are required to pass two internship courses during their education. The present study was conducted to investigate the satisfaction level of students and professors with the logbook of internship courses one and two in Persian Medicine PhD Program across the country.
Methods: After implementing the Logbook of Courses One and Two in the first and second semesters of 2021-2022 and the first semester of 2022-2023 in 3 consecutive semesters, this cross-sectional study was conducted among 15 professors and 50 students of universities with a Persian Medicine PhD Program. A Logbook evaluation questionnaire with 27 questions was provided to students and professors. In the Logbook evaluation questionnaire, questions 1-7 were specific to the necessity of implementation (score 7-35), questions 15-8 were specific to the evaluation of the Logbook content (score 8-40), and questions 16-27 were specific to the evaluation of the Logbook outcome (score 12-60).
Findings: In this study, 45 students with a mean age of 46.68±7.95 years and 35 professors participated. In a survey of students, the subject of familiarity with the evaluation score (3.4±1.15), the suitability of the mentioned skills with personal needs (3.4±1.07), and the effect of the logbook in documentation (3.4±1.13) received the highest scores. From the professors' perspective, the necessity of the logbook in examining the educational process (4.4±0.73), the application of professional ethics expectations (4.05±0.63), and the documentation of student activity (4.5±0.60) received the highest scores.
Conclusion: The results of the study showed that students' satisfaction with the implementation of the logbook was generally moderate with a score of 84, and professors' satisfaction was moderate to high with a score of 101.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Education, Clinical Internship, Persian Medicine, Educational Measurement, Documentation.

نویسندگان مقاله آسیه جوکار | A Jokar
1.Traditional and Complementary Medicine Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, I.R.Iran.
1. مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

روشنک مکبری‌نژاد | R Mokaberinejad
2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran.
2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

پریسا جعفری | P Jafari
3.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, I.R.Iran.
3. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

مرضیه قرائتی | M Qaraaty
2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran.
2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

زهرا جعفری | Z Jafari
4.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, I.R.Iran.
4. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

راضیه نبی‌میبدی | R Nabimeybodi
5.Department of Persian Medicine, School of Persian Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, I.R.Iran.
5. گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

مهسا رستمی‌چایجان | M Rostami Chaijan
6.Department of Persian Medicine, Fasa University of Medical Sciences, Fasa, I.R.Iran.
6. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

فرشته قراط | F Ghorat
7.Non-Communicable Diseases Research Center, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, I.R.Iran.
7. مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

هاله تاج‌الدینی | H Tajadini
8.Physiology Research Center, Institute of Neuropharmacology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, I.R.Iran.
8. مرکز تحقیقات فیزیولوژی، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

محمد انصاری‌پور | M Ansaripour
9.Department of Persian Medicine, School of Medicine. Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, I.R.Iran.
9. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مریم ایرانزاد اصل | M Iranzadasl
10.Department of Traditional Persian Medicine, School of Medicine, Shahed University, Tehran, I.R.Iran.
10. گروه طب ایرانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

یاسمن وزانی | Y Vazani
11.Research Center for Traditional Medicine and History of Medicine, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, I.R.Iran.
11. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

سمیه ماهروزاده | S Mahroozade
12.Research Institute for Islamic and Complementary Medicine, School of Persian Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran.
12. گروه طب سنتی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

نرجس گرجی | N Gorji
13.Traditional Medicine and History Of Medical Sciences Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Siences, Babol, I.R.Iran.
13. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

اعظم معیاری | A Meyari
14.Department of Persian Medicine, School of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, I.R.Iran.
14. گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

فاطمه علی‌اصل | F Aliasl
15.Department of Persian Medicine, School of Traditional Medicine, Qom University of Medical Sciences, Qom, I.R.Iran.
15. گروه طب ایرانی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

غلامرضا حقیقی | G Haghighi
16.Department of Internal Medicine, School of Medicine, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, I.R.Iran.
16. گروه پزشکی داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

مرتضی مجاهدی | M Mojahedi
13.Traditional Medicine and History Of Medical Sciences Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Siences, Babol, I.R.Iran.
13. مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

زهره نصرآبادی | Z Nasrabadi
17.Education Department of the Office of Persian and Complementary Medicine, Tehran, I.R.Iran.
17. گروه آموزش دفتر طب ایرانی و مکمل، تهران، ایران

علیرضا باقرزاده کریمی | A Bagherzadeh-Karimi
18.Department of Persian Medicine, Faculty of Traditional Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, I.R.Iran.
18. گروه طب ایرانی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

علیرضا درخشان | A Derakhshan
19.Department of Persian medicine, School of Persian and Complementary Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, I.R.Iran.
19. گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نفیسه حسینی‌یکتا | N Hoseiniyekta
2.Traditional Medicine and Materia Medica Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran.
2. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2473-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طب سنتی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات