مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۷، صفحات ۱۴-۱۸

عنوان فارسی بررسی رابطه آسیب های دوران کودکی و سبک دلبستگی با خودشناسی انسجامی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: از نظر روانشناسی "خود" به عنوان نظم دهنده رفتار و تجربه انسانی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه آسیب­های دوران کودکی و سبک دلبستگی با انسجام "خود" در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می­باشد. مواد و روش­ها: این پژوهش توصیفی همبستگی بر روی 100 نفر بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مراجعه­کننده به کلینیک روانپزشکی بیمارستان امام ساری در محدوده سنی 55-18 که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. در ارزیابی"انسجام خود" از پرسشنامه 12 سوالی خودشناسی انسجامی قربانی، "آسیب­های دوران کودکی" 24 سوالی بوگلاس بریمنر و "سبک­های دلبستگی" هازن و شیور استفاده شد. یافته­ ها: آسیب عاطفی با دلبستگی ایمن دارای رابطه منفی و ضریب همبستگی­0/023 می باشد (0/05>p). آسیب جسمی در دوران کودکی با سبک دلبستگی اجتنابی، رابطه منفی و معنی­دار داشت و ضریب همبستگی 0/231 بود (0/05p<). آسیب­های عمومی در دوران کودکی، رابطه مثبت و معنی­دار با سبک دلبستگی دوسوگرا با ضریب همبستگی 0/239 داشت (0/05p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه سبک­های دلبستگی اجتنابی و ایمن با آسیب­های جسمی و عاطفی در دوران کودکی رابطه منفی؛ اما سبک دلبستگی دوسوگرا با آسیب­های دوران کودکی رابطه مثبت دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Childhood Trauma, Attachment Style and Self-Knowledge in People with Borderline Personality Disorder
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: The Psychology of "self" is defined as the ordering of human experience and behavior. The aim of this study was to examine the relationship between childhood and attachment damages with the integrity of the "self" in people with borderline personality disorder. METHODS: This descriptive correlation study was conducted on 100 patients with borderline personality disorder referred to a psychiatric clinic in Sari hospital, aged 55-18, who were selected by convenience sampling method. Evaluation of the "cohesion" was done using 12-item questionnaire cohesive self-knowledge, 12-item childhood damages of Boglas Brimner and attachment styles of Hazan and Shaver. FINDINGS: The emotional damage had a negatively correlation with secure attachment (p< 0.05). Physical damage in childhood had a significant negative correlation with an avoidant attachment style and the correlation coefficient was 231/0 (p< 0.05). General damages in childhood had a positive and significant relationship with ambivalent attachment style and the correlation coefficient was 0.239 (p< 0.05). CONCLUSION: According to the results of this study, safe and avoidant attachment styles had negative relationship with physical and emotional damages in childhood, whereas ambivalent attachment style was positively correlated with childhood damages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم فرح بیجاری | af bijari


حمزه حسینی | h hosseini


مهدیه نصیری | m nasiri



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2396-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات