|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۲۸-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم ADHD کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) شایعترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که کنشوری روانی-اجتماعی کودک را در زمینههای مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار میدهد. پرداختن به درمانهای غیردارویی از جمله قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانهای که فاقد عوارض جانبی و نگرانیهای مربوط به دارودرمانی هستند، حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی قصهدرمانی و بازتوانی شناختی رایانهای بر کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) کودکان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در شهرستان ساری انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه قصهدرمانی بصورت گروهی و گروه دوم 10 جلسه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای دریافت کردند و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ماتریکسهای رنگی ریون، مقیاس درجه بندی کانرز و نرم افزار بازتوانی شناختی شناختافزا استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) در گروه قصه درمانی5/21±20/1 و در گروه آموزش بازتوانی شناختی رایانهای 3/55±20 بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند، اما در گروه کنترل به ترتیب9/84±37/4 و 9/06±38/95 بود که نسبت به گروههای آزمایشی به طور معنیداری بالاتر بود(0/05p<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که قصهدرمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای در کاهش علائم اختلال نقصی توجه(بیش فعالی) نقش دارند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Narrative Therapy and Computer-Assisted Cognitive Rehabilitation on the Reduction of ADHD Symptoms in Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neurobehavioral condition in children, which adversely affects the psychological function of children in educational, social, and emotional areas. Use of non-pharmacological treatment methods, such as narrative therapy and computer-assisted cognitive rehabilitation, is necessary for ADHD patients due to lack of side effects and concerns regarding medication therapy. This study aimed to evaluate the effects of narrative therapy and computer-assisted cognitive rehabilitation on the symptoms of ADHD in children. METHODS: This quasi-experimental study was conducted in Sari, Iran during June-February 2015 using the pretest-posttest approach with a control group. In total, 30 children aged 7-12 years diagnosed with ADHD were selected and divided into three groups. Children of the first group received eight sessions of narrative therapy, while the second group received 10 sessions of computer-assisted cognitive rehabilitation, and the third group received no training. Data were collected using the Raven’s colored matrices, Conners' Parent Rating Scale (CPRS-48), and CogniPlus software. FINDINGS: Mean post-test scores of ADHD symptoms were 20.1±5.21 and 20±3.55 in the narrative therapy and computer-assisted cognitive rehabilitation groups, respectively; however, no significant difference was observed between the groups in this regard. Moreover, these scores were 37.4±9.84 and 38.95±9.06 in the control group, which showed a significant difference compared to the experimental groups (p< 0.05). CONCLUSION: According to the results of this study, narrative therapy and computer-assisted cognitive rehabilitation could remarkably reduce ADHD symptoms in children |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیده علیا عمادیان | so emadian
هادی بهرامی | h bahrami
رمضان حسن زاده | r hassanzadeh
شکوه السادات بنی جمالی | sh banijamali
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2319-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مداخله ای |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|