|
|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۲۰-۲۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر مداخله آموزشی مدون بر ارتقاء کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی علاوه بر بیمار تاثیر قابل توجهی بر خانواده می گذارند. مسئولیت مراقبت از بیمار تنش زیادی برای مراقب ایجاد می کند و سلامت جسمانی و روانی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. مداخلات آموزشی، کیفیت مراقبت از بیمار را بهبود بخشیده و موجب ارتقاء سلامت جسمی و روانی مراقب می گردد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی مدون بر ارتقاء کیفیت زندگی مراقبین بیماران مبتلا به نارسایی قلبی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نفر از مراقبین بیماران مبتلا به نارسایی قلب در بخش قلب بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 93 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند، انجام گردید. مداخله آموزشی مدون تدوین شده و به روش چهره به چهره برگزار گردید. و برای گروه کنترل آموزش های روتین بخش اجرا شد. پرسشنامه کیفیت زندگیSF-36 در ابتدا و یک ماه پس از اجرای مداخله آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل گردید. 1N2014072118552IRCT: یافته ها: بین دو گروه در بدو مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک و ابعاد 8 گانه کیفیت زندگی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. یک ماه پس از اجرای مداخله آموزشی مدون، میانگین نمره کلی کیفیت زندگی گروه مداخله (2/75±81/82) و گروه کنترل (4/36±75/97) از نظر آماری معنی دار بود (0/001p<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش مدون به مراقبین منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
نارسایی قلبی، مراقب، کیفیت زندگی، آموزش |
|
| عنوان انگلیسی |
Evaluation of the Effect of Designated Educational Intervention on the Improvement of Quality of Life in Caregivers of Patients with Chronic Heart Failure |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Chronic diseases, such as heart failure, have an adverse impact on the life of the patients and their families. Responsibilities of patient care may give rise to tension and anxiety, affecting the mental and physical health of caregivers. Educational interventions have been shown to enhance the quality of care, as well as the mental and physical health of patient caregivers. This study aimed to evaluate the effects of a designated educational intervention on the improvement of quality of life in caregivers of patients with chronic heart failure (CHF). METHODS: This randomized clinical trial was conducted on 120 family caregivers of CHF patients admitted to the Cardiac Care Unit of Ghaem Hospital of Mashhad, Iran in 2014. Participants were selected via available sampling and randomly allocated to two groups of intervention and control. Designated educational program consisted of face-to-face interviews with the participants in the intervention group, while control subjects only received routine care and training. Data were collected using the Short-Form Health Survey (SF-36) to assess the quality of life in both groups before and one month after the intervention (IRCT: 2014072118552N1). FINDINGS: In this study, no statistically significant difference was observed between the groups in terms of demographic characteristics and eight domains of SF-36 at the beginning of the study. One month after the designated educational intervention, total mean score of quality of life was 81.82±2.75 in the intervention group and 75.97±4.36 in the control group, which had a statistically significant increase compared to before the intervention (p< 0.001). CONCLUSION: According to the results of this study, implementation of designated educational programs could improve the quality of life of the caregivers of CHF patients. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Chronic heart failure, Caregiver, Quality of life, Education |
|
| نویسندگان مقاله |
منصوره فتحانی | m fathani
منور افضل آقایی | m afzal aghaee
موسی الرضا تدین فر | m tadayonfar
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2034-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
| نوع مقاله منتشر شده |
مداخله ای |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|