مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۶

عنوان فارسی اثر تجویز خوراکی سولفات مس بر یادگیری و حافظه فضایی موش‎ ‎های صحرایی نژاد ویستار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مس یکی از ریزمغذی های اصلی بدن می باشد، اختلال در هموستاز مس سبب ایجاد بیماریهایی مانند منکز و ویلسون می گردد که از عوارض این بیماریها تشنج و اختلال در یادگیری و حافظه می باشد. مصرف غلظت های بالای مس می تواند سبب ایجاد آسیب های دائمی به سلول ها و آسیب نورونی گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات سمی مصرف خوراکی سولفات مس بر روی یادگیری در ماز آبی موریس در موش صحرایی می باشد. مواد و روش­ ها: در این مطالعه تجربی از 39 سر موش صحرایی نژاد ویستار در دو گروه نر (21 سر) و ماده (18 سر) استفاده شد. هر کدام از گروه های نر و ماده نیز به سه گروه تقسیم شدند. گروه کنترل از آب مقطر و دو گروه دیگر از 1و 5/1 میلی مولار سولفات مس محلول در آب مقطر به مدت یک ماه به عنوان آب مصرفی استفاده نمودند. پس از این مدت، حافظه فضایی موش ها با استفاده از ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ ها: در موش های نر سولفات مس اضافه شده به آب آشامیدنی سبب تغییر معنی داری در مسافت طی شده برای یافتن سکو (3/01±24/09% در گروه کنترل، 2/95±26/06% گرو 1 میلی مولارسولفات مس، 1/82±25/68% گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس)، زمان لازم (2/87±23/93 در گروه کنترل، 3/47±25/54 گروه 1 میلی مولار سولفات مس و 1/92±25/33 در گروه 1/5 میلی مولار سولفات مس) برای پیدا کردن سکو و یا سرعت شنا کردن موش ها نشد. مقایسه گروه های مختلف موش های ماده نیز نشان داد که غلظت های 1 و 1/5 میلی مولار سولفات مس نتوانستد به شکل معنی داری سبب اختلال در یادگیری موش ها گردند. نتیجه ­گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه شدن سولفات مس به آب آشامیدنی سبب ایجاد اثرات تخریبی بر روی حافظه و یادگیری موش های نر و ماده نمی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سولفات مس، یادگیری فضایی، ماز آبی موریس، موش صحرایی

عنوان انگلیسی A Study on the Effects of Orally Administered Copper Sulfate on Learning ‎and Spatial Memory of Wistar Rats
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Copper is one of the main micronutrients in the human body. Malfunction in copper homeostasis results in Menkes syndrome and Wilson’s disease, which are associated with complications such as seizure and impairments in learning and memory. Use of high copper concentrations can cause permanent damage to the cells and neurons. The aim of this study was to examine the toxic effects of orally administered copper sulfate on rats’ learning in Morris water maze. METHODS: In this experimental study, 39 Wistar rats were divided into male (n=21) and female (n=18) groups. These two groups were each randomly divided into three sub-groups. The control group received distilled water, while the other two groups were administrated 1 and 1.5 mM of copper sulfate, dissolved in distilled water for a period of one month. After this period, the Morris water maze was incorporated to evaluate the spatial memory of rats. FINDINGS: In male rats, copper sulfate, which was added to drinking water, made no significant changes in the distance traveled to find the platform (24.09%±3.01 in the control group, 26.06%±2.95 in the 1 mm copper sulfate group, and 25.68%±1.82 in the 1.5 mM copper sulfate group), the time spent to find the platform (23.93±2.87 in the control group, 25.54±3.47 in the 1 mM copper sulfate group, and 25.33±1.92 in the 1.5 mM copper sulfate group), or the swimming speed. The comparison of female groups showed that 1 and 1.5 mM concentrations of copper sulfate could not cause any significant impairments in learning of rats. CONCLUSION: The results showed that the addition of copper sulfate to drinking water have no detrimental impacts on the memory or learning of male and female rats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Copper Sulfate, Spatial Learning, Morris Water Maze, Rats

نویسندگان مقاله محمدرضا پالیزوان | m palizvan


ابوالفضل ژند | a jand


یحیی ژند | y jand


محمدرضا طاهری نژاد | m taherinejad



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-2033-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فارماکولوژی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات