مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۷، شماره ۱۱، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر میزان استرس بیماران کاندیدای جراحی پیوند بای پس ‏عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از روش های موثر در درمان بیماری های قلبی عروقی جراحی پیوند بای پس عروق کرونر می باشد، که در بیماران کاندیدای این عمل، استرس زیادی ایجاد می نماید. آموزش می تواند سبب کاهش استرس و اثرات روانی- جسمانی و مخرب آن بشود. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش توسط گروه همتا بر میزان استرس بیماران کاندیدای جراحی پیوند بای پس عروق کرونر انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 100 نفر از بیماران کاندیدای جراحی پیوند بای پس عروق کرونر بستری در مرکز قلب مازندران انتخاب و به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل آموزش های روتین بخش و گروه مداخله علاوه بر آن، آموزش توسط همتایان را در قالب یک جلسه یکساعته در روز قبل عمل دریافت کردند. برای ثبت اطلاعات فردی و طبی از چک لیست محقق ساخته و برای سنجش استرس از پرسشنامه 21DASS در روز قبل و یکساعت قبل جراحی استفاده شد (IRCT:2014102619677N1) یافته­ها: اختلاف آماری معنی داری بین نمره استرس بیماران گروه همتا(8/48±1/11) و کنترل(8/86±1/29) قبل از مداخله یافت نشد. اما بعد از اجرای مداخله(یکساعت قبل جراحی) میانگین نمره استرس بیماران گروه همتا(0/93±4/70) نسبت به گروه کنترل(1/88±9/92) کمتر بود (0/001 p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش از طریق گروه همتا سبب کاهش میزان استرس بیماران کاندیدای جراحی پیوند بای پس عروق کرونر گردید، لذا پیشنهاد می شود که برای کاهش استرس این بیماران از این روش استفاده شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Peer Education on Stress Level in Patients Undergoing ‎Coronary Artery Bypass Grafting ‎
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Coronary artery bypass grafting (CABG) is one of the most effective methods in the treatment of cardiovascular diseases. CABG can be a source of stress in candidate patients. Training and education can reduce the induced stress and its devastating physical and psychological side-effects. Therefore, this study was conducted to evaluate the impact of peer education on stress management in CABG candidates. METHODS: In this clinical trial, 100 CABG candidates, admitted to Mazandaran Cardiac Center, were selected and randomly divided into intervention and control groups. The control group was routinely trained, while peer education, in addition to routine training, was applied in the intervention group in a one-hour meeting the day before the surgery. In order to record patients' personal and medical information, a researcher-made checklist was used. Also, for stress evaluation, DASS-21 questionnaire was applied the day before and one hour before the surgery (IRCT: 2014102619677N1). FINDINGS: In terms of stress score, no significant difference was observed between the intervention (8.48±1.11) and control (8.86±1.29) groups before the intervention. However, after the intervention (one hour before the surgery), the mean stress score in the intervention group (4.70±0.93) was lower than the control group (9.92±1.88) (p< 0.001). CONCLUSION: Based on the findings, peer education could reduce the level of stress in CABG candidates. Therefore, this method is recommended for reducing stress in these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی نعمتیان جلودار | h nematian jelodar


یدالله جنتی | y janati


رحمان غفاری | r ghaffari


جمشید یزدانی چراتی | j yazdani cherati


مهنانه غلام گرزینی | m gholamo gorzini


روانبخش اسمعیلی | r esmaieli



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1988-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مداخله ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات