|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۷، شماره ۹، صفحات ۲۹-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
فراوانی ترومای ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعین به بیمارستان شهیدبهشتی بابل (۹۱-۱۳۸۹) |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: تصادفات جادهای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی ترومای اندام فوقانی و تحتانی ناشی از تصادفات رانندگی در بیمارستان شهیدبهشتی بابل انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی بیماران ترومایی که به علت تصادفات رانندگی در بیمارستان شهیدبهشتی شهرستان بابل طی سالهای 91-1389 بستری شدند، انجام گردید. اطلاعات دموگرافیک، مکان وقوعحادثه، روز حادثه، فصول مختلف سال، ساعات حادثه و زمان رسیدن به بیمارستان با استفاده از چکلیست جمعآوری و مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه 1049 بیمار با میانگین سنی 16/56±32/93 سال حضور داشتند. 830 مورد (79/1%) مرد و 219 مورد (20%)زن بودند. بیشترین تصادف در جاده بینشهری 367 مورد (35%) و در روز های غیرتعطیل 839 مورد (72/5%) رخ داده است. بیشترین فراوانی مربوط به فصل تابستان 311 مورد (29/6%) و بین ساعات 19:30-13:30 دیده شده است. بیشترین فاصله زمانی بین رسیدن به بیمارستان 2-1 ساعت پس از حادثه بوده است. نتیجه گیری :نتایج مطالعه نشان داد که ترومای ناشی از تصادفات رانندگی در فصل و ساعات خاصی از شبانه روز بیشتر می باشد. لذا شناسایی بومی عوامل موثر در تصادفات می تواند راهنمای مناسبی برای مسئولین سلامت جهت برنامهریزی دقیق و موثر در راستای ارتقاء سلامت جامعه باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصادفات جادهای، تروما، فصول سال |
|
عنوان انگلیسی |
The Frequency of Road Accident Injuries among Victims Admitted to Shahid Beheshti Hospital of Babol, Iran in 2010-2012 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Road accidents are one of the major causes of mortality and severe injuries, which impose substantial financial and social costs on communities. This study was conducted to investigate the epidemiology of road traffic traumas to the upper and lower extremities. METHODS: In this cross-sectional study, victims, admitted to Shahid Beheshti Hospital of Babol, Iran, were evaluated during 2010-2012. Demographic data, accident location, day, season and time of accident, as well as admission time were investigated. FINDINGS: In total, 1049 victims with the mean age of 32.93±16.56 years were included in this study. Overall, 830 (79.1%) and 219 (20%) victims were male and female, respectively. The majority of accidents occurred on inter-urban roads (n=830, 35%) on week days (n=839, 72.5%). The highest frequency of accidents was reported in summer (n=311, 29.6%) between 13:30 pm and 19:30 pm. The longest interval between the accident and hospital admission was 1-2 hours following the accident. CONCLUSION: The results of this study showed that road accidents were more frequent in certain hours and seasons of the year. Therefore, recognition of local effective factors in accidents could be a proper guide for authorities to promote accurate and effective health planning |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Road traffic accident, Trauma, Season |
|
نویسندگان مقاله |
سید مختار اسماعلی نژاد گنجی | s m esmailnejad ganji
مسعود بهرامی | m bahrami
نادیا پورقاز | n poorghaz
سکینه کمالی آهنگر | s kamali ahangar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1935-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اپیدمیولوژی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|