|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۶۸-۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانههای زودرس یائسگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: یائسگی یکی از مهمترین بحرانهای زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه میکنند، از جمله چالشهای مهم مراقبتی میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانههای زودرس یائسگی (پیامد اولیه) و تعداد گرگرفتگی (پیامد ثانویه) انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 124 زن یائسه دارای پرونده بهداشتی در پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 که با روش بلوکبندی تصادفی در دو گروه 62 نفره یادگیری فردمحور و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راهکارهای مقابله با این علائم به شرکتکنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانههای زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین (63-0) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. دادهها با استفاده مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 25N201305063027IRCT: یافتهها: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی و میانگین نمره گرین قبل از مداخله تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت. میانگین نمره کلی گرین 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنیداری درگروه فردمحور (4/6- تا 5/8-95% confidence interval:، 5/7-adjusted difference:) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). تعداد دفعات گرگرفتگی نیز 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنیداری در گروه فردمحور (9/1- تا 6/6-، 9/3-) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه گیری: یادگیری به شیوه فردمحور توانست باعث کاهش نشانههای زودرس یائسگی گردد. لذا این شیوه آموزشی میتواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانههای آزاردهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، یادگیری فردمحور، نشانههای زودرس یائسگی. |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Self-directed Learning on the Early Symptoms of Menopause |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Menopause is one of the most critical periods in a woman’s life. The symptoms that women experience during this stage are among the most important health care challenges. This study aimed to investigate the effect of self-directed learning on the early symptoms of menopause (primary outcome) and the frequency of hot flashes (secondary outcome). METHODS: In this randomized controlled trial, 124 postmenopausal women, whose medical records were available at Vali-Asr Health Center, were evaluated in Islamshahr city in 2014. The subjects were allocated to intervention (self-directed learning) and control groups (62 subjects per group) via random cluster sampling. For the purpose of training, three booklets, including the symptoms of menopause and methods of prevention, were given to participants on a specific day during three consecutive weeks. Early menopause symptoms were assessed using Greene scale (0-63) before and 4 weeks after the intervention. Data were analyzed using generalized linear model (IRCT code: 201305063027N25). FINDINGS: There was no significant difference between the two groups in terms of demographic characteristics or the mean Greene score before the intervention. Four weeks after the intervention, the mean Greene score was significantly lower in the intervention group (95% confidence interval: 6.4-8.5, adjusted difference: 7.5), compared to the control group. Four weeks after the intervention, the frequency of hot flashes was significantly lower in the intervention group, compared to the control group (-1.9 to -6.6, -3.9) (P< 0.001). CONCLUSION: Self-directed learning could reduce the early symptoms of menopause. Therefore, this method of learning can be considered as a suitable way to enhance women’s health and prepare them for dealing with the irritating symptoms of menopause via health interventions |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان میرغفوروند | m mirghafourvand tabriz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
فهیمه صحتی شفایی | f sehhatie shafaie tabriz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
مریم جعفری | m jafari tabriz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1522-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
مداخله ای |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|