مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۶، شماره ۱۰، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر رفتار تغذیه‌ای و تعداد گرگرفتگی‌ در زنان پره‌منوپوز و منوپوز
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یائسگی با احتمال بروز مشکلات بسیاری همراه است و تغذیه به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش این مشکلات مطرح می­باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی آموزش تغذیه بر عملکرد تغذیه­ای و تعداد گرگرفتگی­های زنان پری­منوپوز و منوپوز انجام گرفت. مواد و روشها: این کارآزمایی بر روی 54 زن متاهل سالم پری­منوپوز و منوپوز 60-45 ساله شهرستان کلیبر انجام گرفت. نمونه­ها با روش بلوک­بندی تصادفی به دو گروه 27 نفره تخصیص داده شدند. گروه اول سه جلسه آموزشی 45 الی60 دقیقه­ای بصورت هفتگی در ارتباط با تغذیه به روش سخنرانی دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخله­ای انجام نگرفت. چک­لیست ثبت تعداد گرگرفتگی و زیر دامنه تغذیه پرسشنامه ПHPLP- توسط هر دو گروه قبل از مداخله و 8 و 12 هفته بعد از مداخله، تکمیل و بررسی گردید. محدوده نمره نیز از 40-10 بود. (6N2012111210324IRCT:) یافته ها: در گروه مداخله 27 نفر (100%) و در گروه کنترل 26 نفر (3/96 %) مطالعه را تا پایان ادامه دادند. میانگین نمره پایه رفتار تغذیه­ای در گروه آموزش 4/3±7/14 و گروه کنترل 8/3±8/14، از نمره قابل دستیابی 40-10 بود که تفاوت آماری معنی­داری بین دو گروه وجود نداشت (910/0p=). با تعدیل نمره رفتار تغذیه ای قبل از مداخله، میانگین نمره رفتار تغذیه­ای به طور معنی­داری در گروه آموزش در پایان هفته 8 [001/0>,p 7/7 (0/9-4/6, 95%CI)] و هفته 12پس از مداخله [001/0>,p(3/10-4/7) 9/8] بیشتر از گروه کنترل بود (05/0>p). همچنین با تعدیل تعداد گرفتگی قبل از مداخله، تفاوت معنی­داری از نظر تعداد گرگرفتگی بین دو گروه مداخله و کنترل در پایان هفته 8 [001/0=,p (4/0- - 5/1-)1-] و هفته [001/0>,p (5/1- - 1/3-)3/2-] پس از مداخله وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش تغذیه­ای در زنان منوپوز و پری­منوپوز در بهبود رفتار تغذیه­ای و کاهش تعداد گرگرفتگی موثر می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Education on Nutritional Behavior and Hot Flashes in Perimenopausal and Menopausal Women
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Nutrition is considered as an effective factor in reducing the problems associated with menopause. The aim of this study was to evaluate the effect of nutritional education on nutritional behavior and the number of hot flashes in perimenopausal and menopausal women. METHODS: This trial was conducted on 54 healthy married perimenopausal and menopausal women aged 45-60 years in Kaleybar city, Eastern Azerbaijan, Iran. The participants were divided into two groups using randomized blocking method. The experimental group received three sessions of 45 to 60-minute lecture weekly about nutrition and the control group received no intervention. Nutritional behavior and the number of hot flashes were recorded and investigated at baseline (before intervention), 8 and 12 weeks after intervention using nutritional subscale of HPLP-П questionnaire and a checklist, respectively (IRCT:2012111210324N6). FINDINGS: 27 participants (100%) of intervention group and 26 (96.3%) cases of control group completed the study. At baseline, mean±SD of nutritional behavior score was 14.7±3.4 in the intervention and 14.8±13.8 in the control group from attainable score of 10-40 and the difference between two groups was not significant (p=0.910). With adjusting the baseline nutritional behavior score, the score in the intervention group was significantly higher than that in control group at the end of both 8th week [(mean difference: 7.7, 95% confidence interval: 6.4 to 9.0), p< 0.001] and 12th week [(8.9, 7.4 to 10.3), p>0.001]. Also, after adjusting the baseline number of hot flashes, there was significant difference between two groups (control and intervention ) in terms of hot flashes in both 8 weeks [(-1.0, -1.5 to -0.4), p< 0.001] and 12 weeks after intervention [(-2.3, -3.1 to -1.5), p< 0.001]. CONCLUSION: The results showed that nutritional education improved nutritional behavior and reduced hot flashes in perimenopausal and menopausal women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژگان میرغفوروند | mozhgan mirghafourvand


سکینه محمد علیزاده چرندابی | sekineh mohammad alizadeh charandabi


مهرناز اصغری | mehrnaz asghari


جمیله ملکوتی | jamileh malakouti


سحرناز نجات | saharnaz nedjat


اعظم محمدی | azam mohammadi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-583-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فارماکولوژی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات