مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۶، شماره ۹، صفحات ۲۹-۳۵

عنوان فارسی تأثیر افزودن حرکات بیانگر به رویکرد شنیداری-کلامی در درک و بیان برخی افعال ساده به کودکان ۳-۲ ساله کم شنوای شدید
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: مسئله مهم در رابطه با اثربخشی گفتاردرمانی کودکان کم شنوای شدید، نوع و روش آموزش آیتمهای زبانی گفتاری است. اخیراً درمانگران به رویکردهای ترکیبی توجه بیشتری می کنند. بررسی تأثیر افزودن حرکات بیانگر به رویکرد شنیداری کلامی در گفتاردرمانی کودکان کم شنوای شدید، هدف این پژوهش می باشد. مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی دوسو کور روی 66 کودک کم شنوای شدید (دو گروه 33 نفره) انجام شد. در گروه مورد از روش شنیداری کلامی به همراه حرکات بیانگر و در گروه شاهد از روش شنیداری کلامی برای آموزش هشت فعل فارسی استفاده شد. امتیازات زبانی قبل و بعد از مداخلات بوسیله آزمون فارسی نیوشا محاسبه و در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت (2N 201306027657 :IRCT) . یافته ها: نمره زبان درکی افعال در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر 51/0±52/2 و 39/0±28/4، (001/0=p) و در گروه شاهد برابر 66/0±62/2 و 61/0±44/3، (045/0=p) بود. تفاوت بین دو گروه بعد از مداخلات معنی دار شد (032/0=p). نمره زبان بیانی افعال در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر 47/0±70/1 و 70/0±21/3، (001/0=p) و در گروه شاهد برابر 51/0±62/1 و 29/0±19/2، (055/0=p) بود. تفاوت بین دو گروه بعد از مداخلات معنی دار بود (012/0=p). نتیجه گیری: افزودن حرکات بیانگر به روش شنیداری کلامی توانست باعث تغییر معنی دار در نمره زبان بیانی افعال ساده کودکان 3-2 ساله کم شنوای شدید شود. اما هر دو روش ترکیبی و شنیداری کلامی برای آموزش زبان درکی افعال ساده در این کودکان تأثیر مثبت و یکسان داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Accompanying Gesture to Auditory Verbal Training Program in Perception and Expression of Some of Simple Verbs to 2-3 Year Old Children with Severe Hearing Loss
چکیده انگلیسی مقاله  BACKGROUND AND OBJECTIVE: An important factor determining the efficacy of speech therapy for children with severe hearing loss is the type and the method of educating speech and language items. Recently, speech therapists pay more attention to synthetic therapeutic approaches. The aim of this study was to investigate the effect of adding gestures to auditory verbal training (AVT) program in speech therapy for children with severe hearing loss. METHODS: This double-blind clinical trial study conducted on 66 children with severe hearing loss (two groups of 33 subjects). For education of 8 Farsi verbs, AVT method plus gestures were offered to study group and control group received just AVT program. Language scores were calculated by Farsi version of Newsha Test before and after intervention and compared in two groups. (IRCT201306027657N2) FINDINGS: In intervention group, receptive score language of simple verbs were 2.52±0.51 and 4.28±0.39 before and after the intervention respectively (p=0.001). In control group, these values were 2.62±0.66 and 3.44±0.61 respectively (p=0.045). There was a significant difference between mean receptive score of the two groups after the intervention (p=0.032). In case group, expressive score language of simple verbs were 1.70±0.47 and 3.21±0.70 before and after the intervention respectively (p=0.001). In control group, these values were 1.62±0.51 and 2.19±0.29 respectively, (p=0.055). There was a significant difference between the two groups after intervention in expressive score (p=0.012). CONCLUSION: Adding gestures to AVT program significantly changed the expressive score in 2–3 year old children with severe hearing loss. But, both the synthetic approach and the AVT had the same degree of positive effect for education of receptive language of simple verbs for these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان زمانی | p zamani msc
مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

سیده مریم موسوی | s m mousavi bsc
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

حسین رضایی | h rezai msc
مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

وفا دلفی | v delphi bsc
گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-1009&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بافت شناسی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات