مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۷۶-۸۰

عنوان فارسی تاثیر آماده سازی زایمانی با استفاده از مهارت های رفتاری - شناختی بر پیامدهای زایمان زنان نخست زا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: حاملگی به سبب ایجاد وظایف تکاملی جدید مثل مادر شدن به عنوان یک دوره بحرانی برای یک زن به شمار می رود که به دلیل استرس زمان تولد امروزه تمایل زنان به سزارین افزایش یافته است. این تحقیق به منظور بررسی اثرات آموزش مهارت های سازش با استرس بر پیامد های زایمانی انجام شده است.مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای بر روی 64 مادر باردار نخست زا که به طریق نمونه گیری خوشه ای وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به 2 گروه 32 نفره مورد و شاهد تقسیم شدند، انجام گردید. گروه آزمون در 8 جلسه آموزشی که بین 22-18 هفته حاملگی بودند مهارت های سازش با استرس را فرا گرفتند و در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نگرفت. سپس پیامد زایمان در دو گروه مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافته ها: میانگین سن گروه آموزش 40/1±25/20 سال و در گروه کنترل 86/1±43/20 سال بود. میزان تقاضای زایمان سزارین در 2 گروه تفاوت معنی داری داشت 3 نفر (10%) در گروه مورد در مقابل 12 نفر (48%) در گروه شاهد (002/0=p). اگرچه زایمان زودرس و سزارین و وزن کم زمان تولد در گروه آموزش کمتر از گروه کنترل بود اما تفاوت معنی دار نبود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه به نظر می رسد آماده سازی زایمانی با استفاده از مهارت های شناختی رفتاری روشی مناسب در کاهش پیامدهای زایمانی از جمله درخواست برای زایمان سزارین باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های سازگاری، استرس، زایمان طبیعی.

عنوان انگلیسی Childbirth Preparation using Behavioral-Cognitive Skill in Childbirth Outcomes of Primiparous Women
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: To create new developmental tasks, such as motherhood, pregnancy is a critical period for woman. Nowadays, due to the stress of birth, womens desire to cesarean delivery has increased. This research is designed to identify the effect of educational coping skills on labor outcome. METHODS: In this interventional study, 64 primiparous women were included in this study by cluster method and were randomly divided into two groups of case and control (32 subjects in each group). The experimental group attended eight coping skills sessions in 18-22 weeks of pregnancy and control group received routine antenatal care. Labor outcome were evaluated and compared in two groups.FINDINGS: Mean age in case and control groups was 20.25±1.40 and 20.43±1.86 years, respectively. There was a significant difference between two groups in requesting cesarean delivery [ 3 subjects (10%) in case group versus 12 (48%) in control group] (p=0.002). However caesarean rate, low birth weight and preterm neonate in case group were less than control group, but the difference was not significant. CONCLUSION: According to the results, childbirth preparation using behavioral-cognitive skill is a suitable method in decreasing childbirth outcomes including requesting cesarean delivery.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coping skills, Stress, Normal delivery.

نویسندگان مقاله محبوبه خورسندی | m khoursandi
آدرس اراک، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، دانشگاه علوم پزشکی، تلفن 4173524-0861 e-mail dr.kvakiliyan@arakmu.ac.ir

کتایون وکیلیان | k vakilian


مریم ترابی گودرزی | m torabi goudarzi


منصور عبدی | m abdi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-906&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات