مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۰

عنوان فارسی اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-۱۷ در موش صحرایی نر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اینترلوکین 17 یک سیتوکین پیش التهابی(pro-inflammatory) است که در سلول های مختلفی ازجمله نورون های حسی و حرکتی در قشر مغز و توسط هیپوکمپ و نخاع نیز بیان می شود. از آنجائیکه بنظر می رسد سیستم ایمنی و بخصوص سیتوکین ها در تعدیل فعالیت مغز نقش دارند و با توجه به بیان IL-17 در نورون های حسی، این مطالعه به منظور اندازه گیری تغییرات غلظت پلاسمایی این سیتوکین قبل و بعد از القای یادگیری لمسی در موش صحرایی انجام شد تا نقش احتمالی این سیتوکین در پدیده یادگیری لمسی بررسی گردد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از 20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار سفید در محدوده وزنی 160 تا 200 گرم استفاده شد. یادگیری حسی با کمک روش تشخیص شی جدید (بر مبنای میل طبیعی حیوان به لمس شی جدید در مقابل شی آشنا) انجام شد. یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی و همچنین بلافاصله بعد از انجام یادگیری از موش ها خونگیری بعمل آمد تا تغییر سطح سرمی IL-17 قبل و بعد از یادگیری بررسی شود. نمونه خون از گوشه داخلی چشم موش ها توسط لوله موئین جمع آوری شد و پس از جداسازی سرم غلظتIL-17 با تکنیک الایزا (ELISA) بررسی شد. یافته ها: میانگین غلظت پلاسماییIL-17 یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی 6/71±4/594 پیکوگرم بر میلی لیتر بود که بعد از انجام یادگیری 5/56±210 پیکوگرم بر میلی لیتر شد. سطح سرمی این سیتوکین در موش های صحرایی بعد از انجام یادگیری لمسی که با استفاده از تست تشخیص شئ جدید انجام شد، کاهش معنی داری را نشان داد (05/0>p). نتیجه گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که اینترلوکین 17 (IL-17) ممکن است در تنظیم اعمال برتر مغز نظیر یادگیری موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینترلوکین 17، یادگیری لمسی، موش صحرایی، تست تشخیص شی جدید

عنوان انگلیسی Effect of Tactile Learning on Serum Levels of IL-17 in Male Rats
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Interleukin-17 is a pro-inflammatory cytokine secreted by different cells including sensory and motor neurons in the cerebral cortex, hippocampus and spinal cord. As it seems that immune system and cytokines can modulate the brain functions and as IL-17 is expressed by sensory neurons, in this study we investigate the possible role of IL-17 in modulating tactile learning by measuring plasma levels of IL-17 before and after induction of tactile learning.METHODS: In this study, 20 male Wistar rats weighing 160-200gr were used. Tactile learning was induced by novel object recognition test (NORT) (based on natural tendency of animal to explore novel objects more than familiar objects). One week before and immediately after the NORT, blood samples were collected to measure the changes in IL-17 concentration before and after learning. Blood was taken from inner canthus of rats eyes and serum levels of IL-17 were measured using ELISA.FINDINGS: The mean plasma concentrations of IL-17 one week before and immediately after the NORT were 594.4±71.6 and 210±56.5 pg/ml, respectively. The serum level of IL-17 was significantly decreased following induction of tactile learning (p< 0.05).CONCLUSION: The result of this study showed that, IL-17 may be has a role in modulating higher brain functions such as learning and memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوده رجبی | s rajabi
آدرس رفسنجان، مرکز تحقیقات فیزیولوژی – فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، تلفن 5234003-0391، e-mail ashamsi@rums.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

غلامحسین حسن شاهی | gh h hassanshahi


محمد کاظمی عرب آبادی | m kazemi arababadi


علی روحبخش | a roohbakhsh


بهزاد نصیری | b nasiri


علی شمسی زاده | a shamsizadeh



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-782&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات