|
|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۶۳-۶۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر فعالیت بخش مراقبت های دارویی بر آگاهی پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان، ۸۹-۱۳۸۸ |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بخش مراقبت های دارویی یکی از اجزای لاینفک ساختار بیمارستانی می باشد و کلیه فعالیت های مرتبط با دارو در بیمارستان باید زیر نظر این بخش صورت گیرد. با توجه به اهمیت آگاهی پرسنل نسبت به شناخت و تجویز داروها، این مطالعه به منظور سنجش دانش پرسنل و اثر بخشی آموزشهای ارائه شده به آنها انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای بر روی 96 پرستار شاغل در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد، آگاهی پرستاران نسبت به شناخت و تجویز داروها در ابتدا و پس ارائه آموزشهای کاربردی توسط تیم مستقر در بیمارستان، با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: مقطع تحصیلی 67 نفر (70%)، لیسانس بود. اکثریت پرستاران در مورد فارماکوپه، اهمیت و نحوه گزارش عوارض جانبی داروها و شناسایی آن ها (ADR)، اطلاعات بسیار ناچیزی داشتند. 66% پرستاران کتب پزشکی و پزشکان را تنها منابع اطلاعات دارویی و مشاوره می دانستند که بعد از ارائه آموزش، همه آنها (100%) بهترین منابع اطلاعات دارویی را مشاوره با داروساز و تماس با مرکز اطلاعات دارویی ذکر کردند، در این مطالعه 65% نسخ بر اساس دستورات پزشکان اما توسط پرستاران نوشته شد. نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه با توجه به پایین بودن میزان آگاهی پرسنل درباره شناخت و تجویز داروها، لازم است تدابیری جهت افزایش آگاهی آنان نسبت به وظایف داروسازان انجام شود و همچنین تمهیدات کافی جهت مشارکت ایشان در ارتقا کیفیت مراقبت های دارو درمانی در مراکز درمانی بستری صورت گیرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of Pharmaceutical Care Unit Activities on Health Personnel Knowledge in Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran (2009-2010) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Pharmaceutical care unit of hospital structures are inalienable components and all activities related to medicine in the hospital must be done under the supervision of this unit. Regarding the importance of medical staff knowledge level about adverse drug reaction, this study was conducted to assess personnel knowledge and to estimate effectiveness of staff training about drugs.METHODS: This prospective interventional study was conducted on 96 nurses in Shahid Beheshti hospital of Kashan, Iran. The nurses knowledge level about rational drug prescription was evaluated before and after staff training via questionnaire by hospital pharmaceutical care unit.FINDINGS: All participants in this study were nurses and 67 (70%) were at bachelor level. The majority of nurses knew little about the adverse drug reaction (ARD) and also pharmaceutical care unit. Medical books and doctors were known to be the only sources of information and consultation (66%). All nurses were trained by affective learning materials about drug information and the importance of pharmaceutical care unit in hospital. At the end of education, the results showed that all nurses believed consultation with the clinical pharmacist and hospital pharmaceutical care unit were best sources for getting drug information.CONCLUSION: Due to low awareness about drug administration in health personnel, it is necessary to increase their knowledge about drug administration and the necessity of drug consultation service for better collaboration between pharmacists and other health personnel in order to provide better health service. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه ایزدپناه رسول دیناروند احمد شیبانی صدیقه السادات ثابت آمنه احمدی مقدم آزاده ایرانمنش | izadpanah f dinarvand r sheibani a sabet s ahmadi moghadam a iranmanesh a آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، نبش شهید نظری، سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، معاونت دارویی، تلفن 66405596-021، e-mail fizadpanah@razi.tums.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-3-754&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
| نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|