مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۷-۱۳

عنوان فارسی شاخص های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش عالی نقش اساسی و محوری در فرآیند توسعه جوامع و هماهنگی بین ابعاد مختلف آن جامعه را دارد. از اساسی ترین سرمایه های دانشگاه نیروی انسانی و مدرسین دانشگاه هستند. تلاش دانشگاه و اساتید نیز در جهت ارتقاء و توانمندی سیستم آموزش می باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا شده است.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بصورت سرشماری بر روی کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری بابل و رامسر دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. ابتدا از دانشجویان برتر ترم های متفاوت در گروههای 6 تا 8 نفری بصورت مصاحبه، در طی جلساتی نظر سنجی شد. سپس با حضور محقق در کلاس و با اجرای روش بارش افکار، نظرات کلیه دانشجویان در مورد مدرس ایده آل جمع آوری گردید. در مرحله بعد این نظرات طبقه بندی و الویت بندی و به فرم نظر سنجی لیکرت برده شد و مورد ارزیابی قرار گرفت و بدین ترتیب پرسشنامه ای خود ساخته طراحی گردید. به این ترتیب پرسشنامه خود ساخته ای برای این تحقیق ایجاد شد. جهت تعیین روایی و اعتبار سنجی پرسشنامه از روش آزمون مجدد و نظر سنجی از اعضاء هیات علمی استفاده شد. یافته ها: در این مطالعه از 250 پرسشنامه ای که توزیع گردید، 234 دانشجو پرسشنامه را عودت دادند. معیارهایی از قبیل، حضور به موقع در کلاس درس 4/65%، حرکات و راه رفتن مناسب استاد در کلاس 7/67%، تجربه و تسلط مدرس بر روی درس 5/76%، اطلاعات به روز داشتن 1/65%، انعطاف پذیری در کلاس 1/75%، استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک آموزشی 4/60%، با نظر کاملا موافق دانشجویان، به عنوان ملاک های مهم یک استاد توانمند، شناخته شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که معیارهای فردی مانند فن بیان، حرکات، طرز راه رفتن، مقررات حین تدریس، طراحی تدریس، تجربه و اطلاعات به روز داشتن یک مدرس بعنوان ملاک های مهم یک استاد توانمند می باشند. بنابراین شناخته شد، پیشنهاد می شود یک چک لیست از این عوامل در اختیار مدرسین قرار داده شود تا اساتید با خود ارزشیابی در این مورد جهت ارتقاء آموزش خویش گام بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص، استاد توانمند، دیدگاه دانشجویان

عنوان انگلیسی Criteria for a Desirable Teacher from the View Point of Students of Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Higher education has a basic and pivotal role in development of communities and coordination between different dimensions of community. Faculty members and human resources are the most important sources of a university. The university personnel and faculty members attempt to improve education system. The aim of this study was to recognize and collect the criteria for a desirable teacher from nursing students point of view. METHODS: This study was performed on all nursing students of Babol and Ramsar nursing faculties of Babol University of medical sciences, Iran. The data collection tool was a self administered questionnaire. At first, top students of different semesters in the groups of 6-8 persons were interviewed during meetings. Brainstorm technique used to gather the students opinion about ideal university teacher. Then their opinions were categorized and set priorities and finally have been put in Likert scale form. Reexamination method and faculty members view were used to determine the reliability and validity of the questionnaire. FINDINGS: Of 250 questionnaires which were distributed, 234 were returned. Criteria like to be on time (65.4%), appropriate manner of teacher in the class (67.7%), to be experienced and skillful (76.5%), to be up-to-date (65.1%), flexibility in the class (75.1%) and appropriate educational devices (60.4%) are important criteria for desirable teacher.CONCLUSION: According to the results of this study, personal criteria like communication methods, appropriate manner of teacher in the class, teaching rules, lesson plan, experience, and to be up-to-date make a teacher to be capable. So a checklist of these criteria should be provided and be used as a self assessment tool for the teacher to improve their education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Criteria, Desirable teacher, Students view point

نویسندگان مقاله نسرین نوابی | n navabi
آدرس رامسر، بیمارستان امام سجاد، تلفن 5225151-0192، e-mail nasrin.navabi@gmail.com

ایمان جهانیان | e jahanian


محمود حاجی احمدی | m haji ahmadi


منیره پروانه | m parvaneh



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-677&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات