|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۹-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه دیدگاه بیماران و اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص بیمارمحوری در ارتباط پزشک و بیمار با استفاده از پرسشنامه PPOS |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: مهارتهای ارتباطی مؤثر با افزایش رضایت پزشک و بیمار پیوند محکمی دارد که موجب دستاوردهای مثبت بهداشتی- درمانی برای بیمار میشود. پزشک محور و بیمار محور دو سبک عمده طبابت می باشند. این مطالعه به منظور مقایسه دیدگاه بیماران و اعضاء هیأت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در خصوص بیمار محوری در ارتباط پزشک و بیمار انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 72 عضو هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی و 72 بیمار که به روش نمونه گیری سهمیه ای و تصادفی انتخاب شدند، در بیمارستانهای آموزشی تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استانداردPPOS (Patient-Practitioner Orientation Scale) که نمره کلی آن، بیمار محور (6 نمره) تا پزشک محور (1 نمره) را شامل می شد، جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره مراقبت (caring) اعضای هیأت علمی بالینی 48/0±72/3، تسهیم (sharing) آنان 62/0±10/3 و نمره کل 49/0±41/3 بوده است. میانگین نمره caring بیماران 53/0±87/3، sharing آنان 94/0±45/3 و نمره کل 57/0±66/3 بوده است. بین دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی و بیماران تفاوت معنی داری در زیر واحد sharing (شش هزارم=p) و نمره کلی PPOS (هشت هزارم=p) وجود داشت اما تفاوت زیر واحد caring معنی دار نبود (068/0=p).نتیجه گیری: در مجموع بیماران بیمارمحورتر بودند. بر اساس این مطالعه، با توجه به تفاوت دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی و بیماران، برگزاری کارگاههای مهارتهای ارتباطی پزشک و بیمار برای اعضاء هیأت علمی بالینی پیشنهاد می گردد تا با آموزش مناسب پزشکان، پاسخگویی به خواست اجتماعی برای تغییر در نوع رابطه پزشک و بیمار محقق گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparative Study of Opinions of Patients and Clinical Faculty Members of Babol University of Medical Sciences on Patient-Centeredness in Doctor-Patient Relationship Using Patient-Practitioner Orientation Scale |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Doctors communication abilities are associated with outcomes of medical care such as satisfaction and compliance. Two styles of practice are observed: patient- centered and doctor- centered. We designed this investigation to compare the opinions of patients and clinical faculty members of Babol University of medical sciences on patient-centeredness in doctor-patient relationship. METHODS: This cross sectional study was performed in the teaching hospitals of Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran in academic year of 2008-2009. We selected randomly 72 patients and 72 clinical faculty members. Our survey utilized PPOS (Patient-Practitioner Orientation Scale), a validated instrument with total score ranging from patient-centered (6 scores) to doctor-centered (1 score).FINDINGS: Mean caring score of faculty members was 3.72±0.48, sharing was 3.10±0.62 and total was 3.41±0.49. Mean caring score of patients was 3.87±0.53, sharing was 3.45±0.94 and total was 3.66±0.57. Faculty members and patients showed significant differences in sharing (p=0.006) and total scores (p=0.008) but not in caring (p=0.068).CONCLUSION: Totally, patients were more patient centered. Our data suggest that staff development programs should be organized for clinical faculty members to achieve social needs for change in doctor-patient relationship. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عظیم میرزازاده | a mirzazadeh آدرس بابل، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، تلفن 2190593-0111، e-mail dr.jahanian@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
فرهاد شاهی | f shahi
سیروس جعفری | s jafari
ادوارد کروپات | e krupat
ایمان جهانیان | e jahanian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-678&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|