|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۲۶-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارت های تدریس مدرسین در درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بدنبال تحولات چشمگیر در آموزش پزشکی، آموزش از کلاس های درس نظری و بخش های بیمارستانی به سمت آموزش درمانگاهی گرایش پیدا کرده است. با توجه به چالش های متعدد در این آموزش، این مطالعه به منظور تعیین فرآیند یاددهی یادگیری در درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بر روی 45 استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 87-1386 انجام شد. اطلاعات مربوط به مهارت مدرسین بیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس با استفاده از چک لیست پژوهش ساخته ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود، جمع آوری گردید. پاسخ سوالات بصورت بلی و خیر بود. یافته ها: مهارت مدرسین در حیطه مهارت های پیش از تدریس و برخی از مهارت های پس از تدریس (جمع بندی مطالب آموزشی و ارائه بازخورد به فراگیران) و حین تدریس (ارتباط بین آموخته های جدید و آموخته های قبلی) ضعیف بود. در صورتی که مدرسین در برخی از موارد معاینه و مصاحبه بیماران مانند برقراری تماس چشمی با بیماران، رعایت حریم خصوصی و توجه به پوشش مناسب بیماران وضعیت عالی داشتند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مدرسین در برخی از حیطه های مهارت تدریس نظیر مهارت های پیش، حین و پس از تدریس هستند. بنابراین برگزاری برنامه های آموزشی مناسب در جهت افزایش آگاهی و عملکرد مدرسین در زمینه مهارت های تدریس ضروری بنظر می رسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرآیند یاددهی - یادگیری، درمانگاه آموزشی، دانشجویان پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation on Teachers Skills in Educational Clinics (Ambulatory Setting) in Isfahan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Medical education has been shifted from the theoretical classes and hospital wards to the outpatient clinics and ambulatory settings. Regarding the existing problems in this type of education, this study was done to investigate teaching-learning process in educational ambulatory settings of medical school in Isfahan University of medical sciences, Iran.METHODS: This cross-sectional study with random cluster sampling was conducted on 45 teachers of Isfahan University of medical sciences within 2007-2008. The data related to teachers skills in domains of pre teaching, within teaching and post teaching were collected by a researcher made check list (yes/no questions) with confirmed validity and reliability.FINDINGS: The findings revealed that teachers skills in pre teaching, some post teaching (finalizing the educational material and giving feed back to learners) and within teaching (making relation between past and newly learned materials) domains were weak. Meanwhile, their skill in items such as physical exam and interviewing the patients (eye contact, respecting privacy and appropriate cover of the patients) were excellent.CONCLUSION: The findings showed that teachers were weak in some teaching skills such as pre teaching, post teaching and within teaching. So, holding related educational programs seems necessary to enhance teachers knowledge and function in teaching domains. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رویا ملاباشی | r mollabashi آدرس اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، تلفن 7922975-0311، e-mail fariba.haghani@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فریبا حقانی | f haghani
مهرداد معمارزاده | m memarzadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-679&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|