مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۳۴-۳۹

عنوان فارسی دیدگاه اعضای هیات علمی و دندانپزشکان عمومی کرمان نسبت به برنامه های آموزش مداوم دندانپرشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی به عنوان ابزاری جهت حفظ و ارتقاء دانش و مهارتهای فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی محسوب میشود. هدف از این مطالعه تعیین نظرات دندانپزشکان عمومی و دیدگاه اعضای هیأت علمی درباره جنبه‌های مختلف این برنامه ها می باشد.مواد و روشها: این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه و بحثهای گروهی جداگانه با 35 نفر از دندانپزشکان عمومی و در 7 گروه 27 نفر از اعضای هیات علمی، در 10 گروه، در قالب سه طبقه که شاغل در شهر کرمان بودند، انجام شد. پس از پیاده نمودن تمامی بحثها، کدگذاری و طبقه‌بندی شد، سپس آنالیز محتوا انجام گردید. یافته ها: مجموع کدهای استخراج شده در گروه دندانپزشکان عمومی 44 کد و در گروه اعضاء هیات علمی 43 کد بود. پس از ارزیابی کدهای طبقه بندی شده مشخص گردید که 9 کد بین دندانپزشکان عمومی و اعضاء هیات علمی مشترک می باشد. بیشترین نیازهای دندانپزشکان در زمینه دندانپزشکی ترمیمی، معالجه ریشه و پروتزهای دندانی بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه نیازهای دندانپزشکان عمومی که شامل دندانپزشکی ترمیمی، معالجه ریشه و پروتزهای دندانی در طراحی این برنامه‌ها مورد توجه قرارگیرد تا ارتقای کیفیت برنامه‌ها و افزایش کارآیی و اثربخشی آنها حاصل گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفی، نیازسنجی، دندانپزشکان، آموزش مداوم

عنوان انگلیسی General Dental Practitioners’ and Faculty Members’ Opinions about Continuing Dental Education Program in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Continuing dental education program is recognized as a necessary measure for promoting and maintaining the level of knowledge and skill of dental graduates. The aim of this study was to determine the opinions of general dental practitioners and faculty members view about different aspects of these programs. METHODS: This qualitative study used focus groups of 35 general dentists (in seven groups) and 27 members of the dentistry faculty (in ten groups). After transcription of the entire discussions, content analysis was done by coding and categorizing the data. FINDINGS: The total codes extracted from faculty members were 44 and for general dentists were 43 codes so divided in three categories. There were 9 common codes between two groups after assessment of the contents. CONCLUSION: General dentist’s needs including operative dentistry, root canal therapy and dental prosthesis should be considered in planning of these programs for quality improvement and increasing the efficacy and effectiveness of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Qualitative, Need assessment, Dentists, Continuing education

نویسندگان مقاله نادر نوابی | n navabie
آدرس کرمان، خیابان شفا، دانشکده دندانپزشکی، تلفن 2118071-0341، e-mail nader_nawabi@yahoo.com

محمدعلی نظریان | ma nazarian



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-680&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات