|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۴۰-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی فاکتورهای موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم طی ۸۲-۱۳۷۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: با توجه به نقش دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرآیند تحصیل دانشجویان، طراحی و اجرای برنامه مناسب ضرورت دارد. هدف از این مطالعه تعیین روند تغییرات وضعیت تحصیلی دانشجویان در طی ده سال گذشته و نقش عوامل موثر بر پیشرفت و یا افت تحصیلی آنان می باشد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با مراجعه به پرونده آموزشی دانشجویان ورودی سال های 82-1373 انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، رشته پذیرفته شده، معدل دیپلم، تعداد واحدهای اخذ شده در هر ترم، معدل و وضعیت کنونی فارغ التحصیل از نظر پیشرفت و یا افت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در مجموع پرونده 772 دانشجو شامل 251 پسر و 521 دختر در دو رشته پزشکی (295) نفر و پرستاری (477) نفر مورد بررسی قرار گرفت. معدل دیپلم، جنس و معدل ترم های تحصیلی بر وضعیت تحصیلی تائیر داشتند بطوریکه دانشجویان با معدل دیپلم بالاتر و دانشجویان دختر وضعیت تحصیلی بهتری داشتند. میانگین معدل دیپلم دانشجویان موفق و در حال تحصیل 7/1±6/17 و در دانشجویان معلق 8±5/13 بود (02/0=p) در طی این ده سال بر حسب میانگین معدل ترم های مختلف، کیفیت تحصیلی تغییراتی را نشان داد. در برخی سال ها ارتقاء و پیشرفت تحصیلی و در سالهایی افت تحصیلی دانشجویان مشاهده شد، اما این تغییرات روند خاصی نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه که وضعیت تحصیلی دوران دبیرستان نقش مهمی در وضعیت تحصیلی دوران دانشجویی دارد، بهتر است در معیارهای پذیرش دانشجو معدل دوران دبیرستان مدنظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجویان پزشکی، پرستاری، و ضعیت تحصیلی، فاکتور های موثر |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Effecting Factors on Educational Status of Medical Students in Jahrom Medical University during 1994- 2003 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Considering the role of universities in specialist training, evaluation of education status and awareness of the weak and strong points in educational process, design and implementation of appropriate programs is necessary. The aim of this study was to evaluate the changing trends in educational status during ten years and the affecting factors in progress and decline of education. METHODS: In this cross sectional study, educational files of students who entered the University in the 1994- 2003 academic year were reviewed. Demographic data, educational fields, high school diploma grade, number of credits taken each semester, average and current status of graduate students from on progress or educational dropout points were assessed.FINDINGS: Total 772 students included 251 boys and 521 girls, in medicine 295 and nursing 477 were evaluated. Average score of high school diploma, gender and educational semester average influence on educational status. The students with higher mean grade of high school diploma had better education status. And female students had better education score than male during this period. Mean grade in the successful students was17.6±1.7 and mean grade in probation students was 13.5±8 (p=0.02). During the 10 years, according to mean of grade-point average of students in various terms, educational quality showed some changes. In some years, students show a great promotion academic achievement and in contrast we can observe students drop out in other years. However, these changes were not a particular trend.CONCLUSION: According to the results of this study, educational status of high school students has a significant role on educational status during university. So the average grade of high school students should be considered in criteria for student admission to university. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه امام قریشی | f emamghorashi آدرس جهرم، خیابان استاد مطهری، پردیس دانشگاه، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، تلفن 3336086-0791، e-mail senajafipour@hotmail.com
سیدتقی حیدری | st heydari
صدیقه نجفی پور | s najafipour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-681&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|