|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۴۶-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی وضعیت تحصیلی دوره بالینی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، (۸۱-۱۳۷۷) |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی دانشگاهها، ارزشیابی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوره های مختلف است. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت آموزشی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل و روند تحصیلی آنان در مقطع بالینی انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 103 دانشجوی ورودی سالهای 81-1377 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل که از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده و تمامی واحدهای خود را در این دانشکده گذرانیده بودند، انجام شد. اطلاعات زمینه ای، معدل دروس نظری، عملی و کلی و همچنین معدل دوران علوم پایه و نمرات امتحان جامع علوم پایه از بایگانی آموزش دانشکده استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات تئوری (04/0=p)، عملی (026/0=p) و نمره کل (013/0=p) بین ورودی های مختلف دانشکده دندانپزشکی اختلاف معنی داری داشت. میانگین نمرات دروس مواد دندانی (000/0=p)، پریودنتولوژی (002/0=p)، ارتودنسی (000/0>p)، پروتز پارسیل (016/0=p)، اندو (000/0=p)، تشخیص (000/0=p)، جراحی (000/0=p)، ترمیمی (005/0=p) و دندانپزشکی جامعهنگر (000/0=p) بین سالهای مختلف از نظر آماری معنی دار بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجویان روند نسبتاً رو به رشدی را از ورودی 77 تا ورودی 81 داشته است. بنابراین پیشنهاد می شود، مطالعات کاملتری در مورد علل تغییر این روند انجام شود تا بتوان از آن برای بهبود و ارتقاء آموزشی دانشجویان استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجو دندانپزشکی، مقطع بالینی، ارزشیابی تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
A Study on Educational Status of Dental Students at Clinical Courses in Babol University of Medical Sciences during 1998-2002 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Continuous evaluation of students’ educational status is one of the most important essentials in improving the quality of educational system in universities. This study was performed to assess the educational status of dental students at clinical courses in Babol University of medical sciences attended during 1998-2002. METHODS: This cross sectional study was accomplished on 103 dental students of Babol University of medical sciences attended during 1998-2002 and passed all course in this faculty. Data included demographic, theoretical, clinical and total score, mean of basic sciences course and score of basic sciences exam were gathered from the archive of the university and analyzed.FINDINGS: Mean score of theoretical (p=0.04), clinical (p=0.026) and total (p=0.013) scores was significant between different admissions. The mean score of dental material (p=0.000), periodontology (p=0.002), orthodontics (p=0.000), partial prosthodontics (p=0.016), endodontics (p=0.000), oral medicine (p=0.000), oral surgery (p=0.000), operative dentistry (p=0.005) and community dentistry (p=0.000) were statistically significant.CONCLUSION: According to the results of this study, educational status of dental students had an improving process from 1998 to 2002. Further studies are recommended to determine the causes of changes in this process that can be used to improve the educational status of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dental students, Clinical courses, Educational evaluation |
|
نویسندگان مقاله |
مینا مطلب نژاد | m motallebnejad آدرس بابل، دانشکده دندانپزشکی، گروه بیماریهای دهان و دندان، تلفن 9-2291408-0111، e-mail mmotallebnejad@yahoo.com
محمود حاجی احمدی | m haji ahmadi
ونوس مرتضوی مقدم | v mortazavi moghaddam
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-682&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|