مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۵۲-۵۹

عنوان فارسی نظرات فارغ التحصیلان پزشکی درمورد میزان انطباق برنامه آموزش بالینی با نیازهای شغلی در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اهمیت کار یک پزشک، بالطبع شیوه آموزش پزشکی را حائز اهمیت می سازد. نظرات فارغ التحصیلان پزشکی در خصوص اینکه تا چه حد محتوای آموزش بالینی برای خدمات پزشکی، کارآمد است، در شناسایی نقاط ضعف آموزش کمک کننده خواهد بود. لذا این مطالعه با هدف بررسی نظرات فارغ التحصیلان پزشکی در مورد میزان انطباق برنامه های آموزش پزشکی با نیاز های شغلی آنان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 200 نفر از فارغ التحصیلان پزشکی عمومی سال 1376 به بعد دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، که حاوی ویژگی های فردی و 25 سوال در دو حیطه مهارت های فنی، ارتباطی بود، اطلاعات جمع آوری گردید و از پزشکان مورد مطالعه خواسته شد که کفایت آموزش های داده شده و فرد آموزش دهنده را در هر یک از موارد دو حیطه مشخص نمایند. پاسخ ها بصورت کافی، نسبتا کافی و ناکافی بود. یافته ها: نتایج نشان داد که 69% پزشکان آموزش مهارت های فنی را از حیث انطباق با نیاز های شغلی خود نسبتا کافی می دانستند. خود آموزی بیشترین راه آموزش در ده مورد از 15 مهارت فنی گزارش گردید (92%). در دو مورد از مهارت های ارتباطی، 72% پزشکان آموزش های دریافتی را کافی و در هشت مهارت دیگر 70% پزشکان این آموزش ها را نسبتا کافی می دانستند. در مورد هشت مهارت از مهارت های ارتباطی، اساتید بیشترین نقش را داشته و در دو مورد دیگر درصد آموزش از طریق خود آموزی بیشتر از اساتید و پرسنل بود.نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد که میزان انطباق برنامه های آموزش بالینی با نیاز های شغلی کاملا کافی نمی باشد. بنابراین بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش در مقطع بالینی جهت افزایش درصد کارایی برنامه آموزشی در آینده شغلی افراد تاکید می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظرات، میزان انطباق، آموزش بالینی، نیاز آموزشی، پزشکی عمومی

عنوان انگلیسی The Opinions of Graduated Students of Medicine on the Amount of Compatibility Existing between the Programs of Clinical Education and their Occupation Needs in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: The significance of the occupation of medical doctors has given great importance to the methods used in medical education of training. The opinions of graduated students of medical science is fruitful in disclosing whether the clinical trainings are effective for medical services or not and to discover what its possible shortcomings are. Therefore the following study was performed to determine the opinions of graduated students of medicine on the amount of compatibility existing between the programs of clinical education and their occupation needs.METHODS: The cross-sectional study was done on 200 graduated students of general medicine from the year 1997 and after, in Kerman University of medical sciences, Kerman, Iran. The research was held by the use of a questionnaire which had 2 parts. The first was a demographic data gathering and the second included 25 questions on technical and communication skills. After collecting the data, graduated students were required to utter the quality of the trainings and the trainer in both sections of the questionnaire. The answers were rated as sufficient, almost sufficient and not sufficient.FINDINGS: The results revealed that 69% of the students believed the technical skill trainings were almost sufficient in relative to their occupation needs. Self training was the most to gain significance for being an effective procedure in training among 10 out of the 15 technical skills (92%). For two of the communication skills 72% of the students claimed the given trainings to be satisfying and as for 8 other skills, 70% of the graduated students believed the trainings were almost sufficient. For 8 skills of the total communication skills the trainers had the most influence. For 2 remaining skills the percentage of the effectiveness of self trains was higher than of that of the trainer and personal trainings.CONCLUSION: The data conveyed that the existing adjustment between clinical training programs and the occupational needs of the graduated students is not completely adequate and satisfying. Thus the need for elevating the quality of clinical trainings is emphasized to increase the effectiveness of educational and training programs for the future occupation of medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا غضنفری | z ghazanfari
آدرس کرمان، ابتدای هفت باغ، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، تلفن 3205193-0341، e-mail ghazanfari5@yahoo.com

منصوره فروزی | m forozy


فاطمه خسروی | f khosravi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-687&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات