مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۶۰-۶۴

عنوان فارسی موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از مهم ترین نیازهای بیماران کسب مهارت و نگرش مناسب در خصوص بیماری و مراقبت می باشد که متاسفانه آموزش های مناسب و کافی به بسیاری از بیماران داده نمی شود. لذا این مطالعه به منظور بررسی موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از دی ماه تا اسفند 1387 بر روی 150 نفر از پرستاران و مدیران پرستاری بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل که به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. با استفاه از پرسشنامه ای اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و موانع آموزش به بیمار، جمع آوری گردید و سپس مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه مهمترین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری، عدم تناسب تعداد بیماران با تعداد پرستاران (3/77%)، کمبود وقت و تراکم زیاد وظایف پرستاری (8/65%)، عدم توجه و حمایت لازم از سوی مدیران (7/60%) بود. در خصوص موانع آموزشی کمبود وقت و تراکم وظایف پرستاری (008/0=p) و عدم وجود محیط مناسب و وسایل آموزشی در بیمارستان (002/0=p) مدیران پرستاری نظر موافق بیشتری نسبت به پرستاران داشتند و در مورد سایر موانع آموزشی اختلافی دیده نشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مهمترین موانع آموزشی به بیمار، عدم تناسب تعداد بیماران با پرستاران، کمبود وقت، تراکم وظایف پرستاری و عدم وجود محیط آموزشی مناسب در بیمارستان ها می باشد، لذا توصیه می شود که مسئولین امر در این خصوص برنامه ریزی مناسبی را در نظر گرفته و اجراء کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع آموزش به بیمار، پرستاران، مدیران پرستاری

عنوان انگلیسی Nurses and Nurse Managers Opinions about the Patient’s Training Barriers
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: One of the most important needs of patients is acquiring skills and attitude toward the disease and special care and it is unfortunate that many patients are not educated enough. The aim of this study was to identify the potential implementation barriers in the patient training program from the point of view of nurses and nurse managers of the hospitals affiliated to Babol University of medical sciences, Babol, Iran. METHODS: This cross sectional study was done on 150 nurses and nurse managers in the hospitals affiliated to Babol medical university from December 2008 to February 2009. Data were collected by a questionnaire including personal specifications and barriers to patients training and then statistical analyses were performed. FINDINGS: The most important barriers to the patient training program are as follows: lack of proportionality between the number of patients and number of nurses (77.3%), time pressure and excessive workload (65.8%), lack of attention and adequate support from the managers (60.7%). Meanwhile regarding to time pressure and excessive workload (p=0.008) and lack of proper environment and educational equipment in the hospital (p=0.002), nurse managers agreed with them more than nurses but about other training barriers, there was not difference between the opinions of nurses and nurse managers.CONCLUSION: According to the results of this study, the most important training barriers to patient were lack of proportionality between the number of patients and number of nurses, time pressure and excessive workload and lack of suitable educational environment in the hospitals, so proper planning should be considered and implemented by responsible persons.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training barriers to patient, Nurses, Nurse managers

نویسندگان مقاله پروین عزیزنژاد | p aziznejad
آدرس بابل، دانشگاه علوم پزشکی بابل، گروه پرستاری، تلفن 2190597-0111، e-mail aziznejadroshan@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

علی ذبیحی | a zabihi


سیدجواد حسینی | sj hosseini


علی بیژنی | a bijani



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-683&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات