مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۶۵-۶۹

عنوان فارسی تاثیر خودارزیابی سوالات امتحانی توسط گروههای آموزشی بر کیفیت آزمونهای پایان ترم
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شرکت فعال گروههای آموزشی در تجزیه و تحلیل آزمونهای پایان ترم تاثیر بسزایی در ارتقاء کیفی سوالات دارد. این مطالعه به منظور تاثیر این خود ارزیابی توسط گروههای آموزشی بر کیفیت سوالات در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 22 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل که کارگاه ارزیابی سوالات را گذرانیده بودند، انجام شد. از آنها خواسته شد که سوالات امتحانی را قبل و بعد از برگزاری هر آزمون ارزیابی نمایند. سوالات امتحانی نیم سال دوم سال تحصیلی 86-85 بعنوان پره تست و سوالات نیم سال دوم سال تحصیلی 88-87 بعنوان پست تست مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.یافته ها: در مجموع 367 سوال به عنوان پره تست و 284 سوال به عنوان پست تست مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین نمره کسب شده توسط اساتید (تعداد خطاها به تعداد کل سوالات) در پره تست، 23/0±29/0 با دامنه (87/0-0) و در پست تست 14/0±18/0 با دامنه (5/0-0) بود. در ارزیابی درجه تاکسونومی 94% سوالات سال 86 دارای تاکسونومی 1و 7/5% دارای تاکسونومی 2 و 3/0% دارای تاکسونومی3 بود و در سال 88، 4/95% دارای تاکسونومی 1 و بقیه دارای تاکسونومی2 بودند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که بررسی و ارزیابی سوالات امتحانی قبل از انجام امتحانات در داخل گروه های آموزشی در افزایش کیفیت سوالات امتحانی موثر می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Self Assessment of the Examination Questions by Educational Groups on the Quality of Final Exams
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Active participation of educational groups in final exam analysis has an important effect on the improvement of the question quality. This study was conducted to evaluate the effects of this self assessment on the quality of examination questions in the faculty of dentistry of Babol medical university, Babol, Iran. METHODS: This cross sectional study was performed on 22 faculty members of dentistry faculty who attended workshop on question evaluation. They are required to evaluate the exam questions before and after each examination. Exam questions of second half of academic years of 2006-2007 and 2008-2009 which used as pre-and post test respectively were evaluated and compared.FINDINGS: In this study 367 questions as pretest and 284 questions as post tests were evaluated. The average score for the faculty members (number of mistakes to number of questions) was 0.29±0.23 in pretest (ranging 0-0.87) and 0.18±0.14 in post tests (ranging 0-0.5). In evaluating taxonomy grade, 94% of questions of the year 2007 had taxonomy 1, 5.7% had taxonomy 2 and 0.27% had taxonomy 3. In the year 2009, 95.4% of the questions had taxonomy 1 and the others had taxonomy 2.CONCLUSION: The results of this study showed that assessment of the questions prior to the exam by educational groups will lead to an increase in examination quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حوریه محمدی | h mohammadi
آدرس بابل، دانشگاه علوم پزشکی بابل، گروه فیزیوتراپی، تلفن 6-2199592-0111، e-mail javad835@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

یحیی جوادیان | y javadian


نوین نیک بخش | n nikbakhsh


مصطفی جوانیان | m javanian


زینب جهانیان | z jahanian



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-684&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات