|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۷۰-۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مزایا و معایب استفاده از فرم پیش آزمایشگاه بعنوان یکی از روش های یادگیری بر مبنای مسئله (PBL) |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: نیاز به توسعه کیفی در آموزش امری ضروری است. روشهای دانشجو محور و برانگیزنده کنجکاوی مطالعه قبل از درس در یادآوری دقیق ترین مطالب تدریس شده مؤثر است. این مطالعه به منظور ارزیابی کارآیی روش یادگیری بر مبنای مسئله با استفاده از فرم سوالات پیش آزمایشگاه از دید دانشجویان در درس عملی شیمی انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 79 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که واحد آزمایشگاه شیمی را با استفاده از روش تعدیل شده PBL از طریق استفاده از فرم پیش آزمایشگاه گذرانده بودند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، شامل 19 سوال در زمینه کارآیی فرم پیش آزمایشگاه با رتبه بندی بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت (با حداقل نمره 19 و حداکثر 95) جمع آوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت و پایابی آن با محاسبه ضریب آلفا 72/0=r تعیین گردید. مزایا و معایب این روش براساس نظرات دانشجویان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در خصوص مزایا و معایب این روش 8/65% این فرم را موجب ترغیب دانشجو به مطالعه قبل از آزمایشگاه بیان نمودند که 6/74% معتقد بودند درک مطالب برای آنها آسانتر می شود. 6/69% این فرم را موجب سرعت انجام آزمایش و 5/78% آمادگی برای سؤال کردن و رفع اشکالات را از مزایای فرم دانسته اند. 2/58% خطا در طول آزمایش و 8/65% خطای نتیجه آزمایش را کمتر می دانند. 2/58% هدر رفتن وقت برای نوشتن این فرم را از معایب آن و 7/55% آنرا عامل استرس می دانند. 9/75% معتقد بودند منابع برای نوشتن این فرم به قدرکافی در دسترس نیست و 62% معتقد بودند با توجه به حجم دروس وقت کافی برای این روش وجود ندارد. میانگین کل نمرات 72/11±20/59 بود. بیشترین میانگین نمرات داده شده به این فرم مربوط به ورودی سال 84 (29/8±1/65) بود. دانشجویان دختر بیش از پسرها نسبت به این فرم نظر موافق داشته اند (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش که سئوالات قبل از آزمایشگاه موجب ترغیب و درک بهتر مطالب می گردد، پیشنهاد می شود از این روش در برنامه های آموزشی دروس عملی آزمایشگاهی استفاده گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری برمبنای مسئله، فرم پیش آزمایشگاه، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Advantages and Disadvantages of Using PreLab Form as the One of the Problem Based Learning Ways |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Quality development of education is necessary. Student centered methods, motivated students curiosity before class are effective in remembrance most important of subject that are teached. The most important purpose of this study was to survey the advantage and disadvantage of prelab form from opinion of students in practical chemistry lesson.METHODS: This research is the cross-sectional study. The society of research was 79 students of pharmacy faculty of Kerman medical university. These students passed chemistry lab course by PBL modification method with using prelab form. Tool of this work was questionnaire that included 19 questions with five degree Likert scale (19-95). Reliability of questionnaire conformed by clear-sighted opinions and its permissibility was determined with α-Cronbach test. The data was analyzed and evaluated.FINDINGS: Concerning of advantages and disadvantages of this method 65.8% of students notified that this form persuaded student to study before lab. 74.6% of students believed that perceptions became easier. 69.6% of respondents said the rate of experience increased and 78.5% of them believed that become ready for questioning and reforming of problems were the advantages of using this form. 65.8% of them said that error in experience results reduced. 58.2% of students believed, that the one of faults of this method was wasting of time and 55.7% of them said another fault is causing stress and 75.9% said there are not enough references, 62% think the time is more important than advantage of this form. The mean of all numbers was 59.20±11.72 that the maximum mean for entrance 2005 was 65.1±8.29. The females agree more than males that this form is beneficial (p< 0.001).CONCLUSION: As the results of this study show, the prelab form causes the students to be persuaded and perceptions become easier so it is suggested to use this method in practical educational programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Problem based learning, Prelab form, Education |
|
نویسندگان مقاله |
انسیه مسعود حمیدی | e hamidi ravari آدرس کرمان، اول جاده هفت باغ، پردیزه، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده داروسازی، تلفن 3205210-0341، e-mail emhamidir@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عصمت نوحی | e noohi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-685&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|