مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۷۶-۸۹

عنوان فارسی بررسی شاخصهای افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات نظام آموزشی موضوع افت تحصیلی می باشد. پیشگیری از شکست تحصیلی و تبعات آن در گرو توجه به عوامل موثر احتمالی می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی شاخصهای افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن بر روی کلیه دانش آموختگان دانشکده پیراپزشکی کاشان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی کلیه دانش آموختگان (1439 نفر) دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1369 لغایت 1382 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر عوامل مرتبط احتمالی و شاخصهای افت تحصیلی (مشروطی، معدل کل دوره، تکرار درس، اخراج، ترک تحصیل، انصراف، تغییر رشته، تاخیر در فراغت از تحصیل) جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: سابقه مشروطی در 133 نفر (2/9%) وجود داشت و بیشترین فراوانی مربوط به ترم یک و پس از آن ترم دوم بود. معدل کل در 209 نفر (5/14%) نامطلوب بود و 203 نفر (1/14%) با تاخیر فارغ التحصیل شده بودند، که طول این مدت در 152 نفر (56/10%) فقط یک ترم بود. 413 نفر (7/28%) تکرار درس داشتند که 227 نفر (8/15%) فقط یک درس را تکرار کرده بودند. 29 نفر (2%) تغییر رشته، 13 نفر (9/0%) انصراف، 6 نفر (4/0%) اخراج و 9 نفر (6/0%) ترک تحصیل کرده بودند. بعلاوه نتایج نشان داد که افت تحصیلی با ویژگیهای فردی، پیشینه تحصیلی و معیارهای پذیرش ارتباط دارد. نتیجه گیری: با توجه به شیوع قابل توجه افت تحصیلی و عوامل خطر مربوطه، شناسایی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر قبل از افت تحصیلی ضروری بنظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، شکست تحصیلی، عملکرد تحصیلی، آموزش علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Survey of Educational Drop-out Indexes and its Related Factors in Alumni of Paramedical Faculty of Kashan Medical University
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Educational dropout is one of the problems of educational system. The educational drop-out prevention and its complications require recognition of the probability risk factors. So, this study is carried out in order to assess the indexes of educational drop-out and its related factors in alumni of paramedical faculty of Kashan medical University, Iran.METHODS: This cross-sectional study was performed on the entire alumni from 1990-2003 (n=1439). The questionnaire including probability related factors and the indexes of educational drop-out (probation, unacceptable total average, lesson repeating, major changing, withdrawing, ejection from university, education leaving and delay in graduating) was used. FINDINGS: Prevalence of probation, unacceptable total average and delay in graduating were 9.2% (n=133), 14.5 % (n=209), and 14.1% (n=203), respectively. The utmost probation frequency was related to first and then second semester. Delay duration was only one semester in 152 (10.56%). 413 (28.7%) had repeated lesson that 227 (15.8%) had repeated only one lesson. Prevalence of major changing, withdrawing, ejection from university and education leaving were 2% (n=29), 0.9% (n=13), 0.4% (n=6), and 0.6% (n=9), respectively. There was an association between demographic data, prior educational status, and admission criteria with academic drop-out. CONCLUSION: With attention to the considerable prevalence of educational drop-out and its risk factors, diagnosing and supporting of the vulnerable students is a must.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا تقربی | z tagharrobi
آدرس کاشلن، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری مدیریت بهداشت، 23-5550021-0361، e-mail tagharrobi _z@ kaums.ac.ir

اسماعیل فخاریان | e fakharian


فخرالسادات میرحسینی | f mirhoseini


سیداصغر رسولی نژاد | sa rasoulinejad


حسین اکبری | h akbari


حسین عاملی | h ameli



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-686&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات