مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۹۰-۹۴

عنوان فارسی علل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان پرستاری یک مسئله بسیار مهم در سیستم آموزشی است که نه تنها به عنوان یک مشکل فردی مطرح می باشد بلکه موجب معضلات اجتماعی، خانوادگی و روحی نیز می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی علل افت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س) آمل انجام شده است.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 100 نفر از دانشجویان ترم3 الی 8 دانشکده پرستاری و مامایی آمل انجام شد، دانشجویان به دو گروه 50 نفری با افت تحصیلی (معدل واحدهای گذرانده شده کمتر از 16) و بدون افت تحصیلی (معدل واحد های گذرانده شده بیشتر از 16) تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر خصوصیات دموگرافیک و سوالات مربوط به عوامل موثر بر افت تحصیلی جمع آوری شد. سپس عوامل موثر بر افت تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: میانگین معدل دیپلم نمونه های تحت مطالعه 6/1±87/16 و میانگین معدل واحد های گذرانده 2/1±99/15 بود. بین دو گروه دانشجویان از نظر وضعیت تاهل (000/0>p)، وضعیت مسکن (009/0=p)، سهمیه قبولی (01/0=p)، علاقه به رشته (000/0>p) و مشاوره تحصیلی (02/0=p) رابطه معنی داری وجود داشت. بیشترین همبستگی بین افت تحصیلی با معدل دیپلم وجود داشت (000/0>p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که عوامل متعددی مانند متاهل بودن و سهمیه قبولی بر افت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذار می باشند. بنابراین پیشگیری از افت تحصیلی و بروز آسیب های متعاقب آن مستلزم شناخت دقیق عوامل موثر و برنامه ریزی جدی و موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، خصوصیات فردی، خصوصیات آموزشی

عنوان انگلیسی Investigating the Causes of Nursing Student Drop Out
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Drop out of nursing students is a very important problem in the educational system. It is not only a personal problem but also causes social, mental and family problems. This study was done to investigate the causes of student drop out in Hazrat Zeinab nursing and midwifery faculty of Amol, Iran. METHODS: This cross-sectional study was done on 100 students of semester 3 -8 of Amol nursing and midwifery faculty. Students were divided into 2 groups the ones who had dropped out (the average of their passed credits was less than 16) and the ones who had not dropped out (the average of their passed credits was more than 16). Data was gathered by questionnaire including demographic characteristics and questions related to the factors affecting student drop out. Then the factors affecting student drop out were evaluated.FINDINGS: The average grade of the diploma was 16.87±1.6 and the average of the passed credits was 15.99 ± 1.2. There was a significant difference between two groups of students according to marital status (p< 0.000) accommodation situation (p =0.009), acceptance quota (p=0.01), interest in the course (p< 0.000) and the educational consultation (p= 0.02). There was the greatest relationship between the diploma average and the dropping out (p< 0.000). CONCLUSION: According to the results of this study, numerous factors such as marriage and acceptance quota can affect the student dropout. Drop out prevention and hazardous consequences of dropping out require careful recognition of these factors and effective planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه نظری | r nazari
آدرس آمل، خیابان طالب آملی، کوی فیاض بخش، دانشکده پرستاری، تلفن 2221919-0121، e-mail roojayanaz@yahoo.com

سیدحمید شریف نیا | s h sharifnia



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-688&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات