|  | 
				
 					| 
                    مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات  ۹۵-۹۹
                     
                     | 
				
 					|  | 
  				
 				| 
 | 
				
 				| عنوان فارسی | دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان در ارائه آموزش بالینی توسط اساتید پرستاری و پرستاران بالینی | 
                
 				|  | 
 				
 				| چکیده فارسی مقاله | سابقه و هدف: آموزش پرستاری متشکل از آموزش نظری و بالینی است و آموزش بالینی از موارد حساس و مهم در برنامه ریزی آموزشی پرستاری است. بیشترین مشکلات دانشجویان در آموزش بالینی، زمانی است که با موقعیتهای جدیدی مواجه می شوند که قبلا با آن برخورد نکرده اند. یکی از راههای آشنایی با اینگونه تجارب، استفاده از پرستاران بالینی در آموزش آنان است. لذا این مطالعه به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان پرستاری در مورد استفاده از پرستاران بالینی در کنار اساتید پرستاری جهت آموزش بالینی دانشجویان با استفاده از تئوری یادگیری اجتماعی انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 110 نفر از دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم دانشکده پرستاری و مامایی رشت و 95 نفر از پرستاران فارغ التحصیل، شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری، انجام شد. مشخصات دموگرافیک و سنجش دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان پرستاری در سه بخش پیشرفت تحصیلی، رشد شخصیتی و حمایت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد در حیطه پیشرفت تحصیلی 59 نفر (6/53%) دانشجویان پرستاری مخالف و 62 نفر (3/65%) دانش آموختگان موافق، در حیطه رشد شخصیتی 58 نفر (7/52%) دانشجویان و 57 نفر (60%) دانش آموختگان موافق و در حیطه حمایت اجتماعی نیز در هر دو گروه دانشجویان 80 نفر (7/72%) و دانش آموختگان 55 نفر (9/57%) موافق نقش آموزشی پرستاران بالینی درکنار اساتید پرستاری بودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که با استفاده از تجارب پرستاران بالینی و نظارت اساتید پرستاری، درکنار دانش تئوری و مهارت پراتیکی کسب شده قبلی می توان پرستاران کار آمدتری تربیت کرد. | 
                
 				|  | 
 				
 				| کلیدواژههای فارسی مقاله |  | 
                
 				| 
 | 
 				
 				| عنوان انگلیسی | Clinical Training by Nursing Teachers and Clinical Nurses: Graduates and Students Point of View | 
                
 				|  | 
 				
 				| چکیده انگلیسی مقاله | BACKGROUND AND OBJECTIVE: Nursing education consists of theoretical and clinical training. Clinical training is important in nursing curriculum and the most problems of students in clinical training, especially after graduation is when they are faced with the first clinical experience in new situation that have not already dealt with it. One of the ways that students become more familiar with such experiences is to use clinical nurses in their training. So the aim of this study was to determine the nursing students and graduates point of view about clinical training by nursing teachers and clinical nurses with use of social learning theory.METHODS: This cross sectional study was performed on 110 third and fourth year students in Rasht nursing and midwifery school and graduate nurses who worked in hospitals of Guilan University of Medical Sciences. Sampling method was census. Demographic characteristics and evaluation of nursing students and graduates point of view in three domains: academic progress, personality development and social support were gathered by questionnaire and assessed.FINDINGS: Results showed that in academic achievement domain, 59 nursing students (53.6%) opposed and 6 graduates (65.3%) agreed, in personality development domain, 58 students (52.7%) and 57 graduates (60%) agreed and in social support domain both 80 students (72.7%) and 55 graduates (57.9%) agreed with the role of clinical nurses along with nursing faculty members for clinical training. CONCLUSION: The results of this study showed that the nurses can be trained to be more efficient under the supervision of nursing instructors and clinical nursing experience, along with theoretical knowledge and practical skills already acquired. | 
                
 				|  | 
 				
 				| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |  | 
                
 				| 
 | 
 				
 				| نویسندگان مقاله | مینومیترا چهرزاد  | mm cherzad آدرس رشت، بزرگراه شهید بهشتی، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، تلفن 8-5555056-0131، e-mail chehrzad@gums.ac.ir
 
 شادمان رضاماسوله  | sh reza masule
 
 
 
 | 
                
 				| 
 | 
 				
 				| نشانی اینترنتی | http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-689&slc_lang=fa&sid=fa | 
 				
 				| فایل مقاله | فایلی برای مقاله ذخیره نشده است | 
 				
 				| کد مقاله (doi) |  | 
 				
 				| زبان مقاله منتشر شده | fa | 
 				
 				| موضوعات مقاله منتشر شده | بیوشیمی | 
 				
 				| نوع مقاله منتشر شده | تحلیلی | 
 				
 				|  |  | 
	| برگشت به:
		 صفحه اول پایگاه    |   
    
    نسخه مرتبط    |   
		نشریه مرتبط   |   
		فهرست نشریات |