مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۰۰-۱۰۵

عنوان فارسی رابطه مهارتهای ارتباطی با عملکرد آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از شاخصهای مهم در تدریس اثر بخش اساتید می باشد. با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی اساتید و نقش آن در عملکرد آموزشی آنان، این تحقیق به منظور بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و سطح عملکرد آموزشی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی جهرم از دیدگاه دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 181 نفر از دانشجویان پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد و نظرات آنها در مورد 30 نفر از اساتید با استفاده از دو پرسشنامه جهت سنجش توانایی های علمی- آموزشی و مهارتهای ارتباطی اساتید علوم پایه و پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات در دو مقطع زمانی مختلف با استفاده از این پرسشنامه ها جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر صاحبنظران و پایایی آنها با روش دو نیم کردن مورد تایید قرار گرفت. پس از دسته بندی اطلاعات نمرات حاصل از فرمهای ارزشیابی اساتید با نمرات فرم مهارتهای ارتباطی مورد مقایسه قرار گرفت هر استادی که بیش از دو سوم نمره را در هریک از پرسشنامه ها کسب کرده بود از نظر عملکرد آموزش و مهارت ارتباطی مطلوب در نظر گرفته شد. یافته ها: از دانشجویان 151 نفر (5/83%) دختر و 30 نفر (5/16%) پسر بودند. براساس نظر دانشجویان 78 در صد از اساتید دارای مهارتهای ارتباطی مطلوب و 22 درصد از اساتید دارای مهارتهای ارتباطی نامطلوب می باشند. از نظر دانشجویان عملکرد آموزشی 3/83 درصد از اساتید مطلوب و 7/16 درصد نامطلوب بود. ضریب همبستگی بین مهارتهای ارتباطی اساتید با نمره ارزشیابی آنان 84% بود (001/0>p).نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که مهارتهای ارتباطی و عملکرد آموزشی یک استاد بطور مستقیم با هم ارتباط دارند، به منظور آشنایی هرچه بیشتر با مهارتهای ارتباطی جهت اساتید، برگزاری کارگاههای آشنایی با این مهارتها توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correlation between Educational Performance and Communication Skills of Jahrom Medical Teachers
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Communication skills (verbal and non verbal) are one of the importantce factors for effective teaching. In this study we decided to determine the correlation between communication skills and educational performance of Jahrom medical teachers from students’ viewpoint.METHODS: This cross sectional study was performed on 181 medical and nursing students of Jahrom university of medical sciences and their point of view about 30 teachers were gathered. In this study two different questionnaires were designed to measure the communication skills and educational performance of paramedical sciences and nursing teachers. The first questionnaire was used to measure teachers’ communication skills and the second one was used for their educational performance. Validity of the questionnaires approved by getting experts’ opinion and reliability was determined by split half method in a pilot study. After classified information, the result of teacher evaluation by students compared with mean scores of teacher communication skills. Every faculty member achieving more than two-thirds of score in each questionnaire would be considered as a desirable education performance and communication skills.FINDINGS: From all, 151 (83.5%) of students were female and 30 (16.5%) of students were male. In whole, from students’ viewpoint 78 % of teachers have good communication skills and 22% of them have not these skills well. Educational performance of 83.3% of teachers was desirable and 16.7% of teachers haven’t good educational performance. Correlation coefficient between educational performance and communication skills was 0.84% (p< 0.001).CONCLUSION: According to obtained results and positive correlation between educational performance and communication skills, inclusion of communication skills training courses in teachers’ educational program is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میترا امینی | m amini
آدرس جهرم، خیابان استاد مطهری، پردیس دانشگاه، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، تلفن 3336086-0791، e-mail senajafipour@hotmail.com

صدیقه نجفی پور | s najafipour


نیلوفر ترکان | n torkan


فاطمه ابراهیمی نژاد | f ebrahimi nejad



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-690&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات