مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۰۶-۱۱۱

عنوان فارسی مقایسه عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی در بیمارستان کودکان امیرکلا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تهیه و تنظیم گزارشات پزشکی بیماران بستری در بیمارستان ها، علاوه بر بایگانی به عنوان پیشینه پزشکی بیماران و تشخیص بیماری، به پزشک کمک می کند تا طرح مراقبت و درمان بیمار را پایه ریزی نماید و درج ناقص اطلاعات در پرونده های پزشکی عوارض نامطلوب پزشکی، قضائی و اقتصادی برای بیمار و بیمارستان به همراه دارد. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد دانشجویان پزشکی و دستیاران اطفال در ثبت پرونده های پزشکی جهت ارتقاء کیفیت آنها می باشد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی به روش کاربردی و با مراجعه به پرونده های بیمارستانی طی سال های تحصیلی 85- 84، در بیمارستان کودکان امیرکلا انجام شد. پرونده ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و نحوه درج شرح حال، معاینه فیزیکی، خلاصه پرونده، سیر بیماری و تشخیص نهایی در این پرونده ها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی پرونده ها، اطلاعات در فرم مخصوص جمع آوری و به هر آیتم یک امتیاز داده شد. براساس جمع نمرات، گزارشات در 3 سطح خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند و سپس اطلاعات مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه730 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت ثبت شرح حال توسط دستیاران، کارورزان و کارآموزان به ترتیب متوسط، متوسط و ضعیف (000/0=p)، وضعیت ثبت سیر بیماری در هر سه گروه ضعیف (000/0=p)، ثبت معاینه فیزیکی به ترتیب متوسط، متوسط، ضعیف (000/ =p) وضعیت ثبت خلاصه پرونده در دو گروه دستیاران و کارورزان خوب (009/0=p) و کیفیت کلی در هر دو گروه دستیاران و کارورزان متوسط (000/0= p) ارزیابی گردید.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دستیاران و کارورزان در ثبت پرونده های پزشکی از عملکرد متوسطی برخوردار هستند. در حالیکه کارآموزان در ثبت گزارشات پزشکی عملکرد ضعیف و دور از انتظار داشتند. لذا پیشنهاد می شود که آموزش پرونده نویسی در دستور کار گروههای آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دستیاران پزشکی، کارورزان، کارآموزان، گزارشات پزشکی

عنوان انگلیسی Comparison of Medical Students and Pediatric Residents Practices in Medical Records at Amirkola Children Hospital
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Writing down medical records of patients in hospital helps physicians to diagnose the patients disease and leads to establish medical care and treatment according to medical records. Incomplete recording of data in patients files leads to complicated problems in medical, legal and economic fields. The goal of this study was to assess the quality of medical records written by pediatric residents, interns and medical students to improve the quality of them. METHODS: In this cross sectional study, the records of patients hospitalized in Amirkola pediatric hospital were studied during 2005-2006. The files were randomly selected and the history, physical examination, progress note, record summaries and final diagnosis were assessed. All items were scored in data collection form and according to the scoring the assessment was categorized in 3 level (good, moderate, weak). Finally, data was analyzed and assessed.FINDINGS: In this study, 730 files were assessed. The quality of writing history by residents, interns and medical students was moderate, moderate and weak, respectively (p=0.000). Quality of writing progress note was weak in three groups (p=0.000). Quality of writing physical examination was moderate in residents, moderate in interns and weak in students (p=0.000). Record summaries was good in residents and interns (p=0.009) and total quality was moderate in residents and interns (p=0.000).CONCLUSION: This findings show that the quality of writing down medical records in residents and interns is moderate. Medical students were weak in all parts of our study. Training medical students in writing medical records seems to be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا اسماعیلی | mr esmaeili
آدرس بابل، امیرکلا، بیمارستان کودکان، تلفن 5-3242151-0111، e-mail esmaelidooki@yahoo.com

هادی اباذری | h abazari


حوریه محمدی کناری | h mohammadi kenari



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-691&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات