مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۱۲-۱۱۷

عنوان فارسی چگونگی تهیه پرسش های چند گزینه ای در آزمون های عمومی زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله آزمون سازی یکی از مهمترین بخشهای تدریس و ارائه مهارت یادگیری به دانشجویان دانشگاه ها در هر یک از زبانها بالاخص دانش زبان انگلیسی است که برای سنجش توانائیها و مهارت و پیشرفت تحصیلی آنان مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون های چند گزینه ای بهترین و عینی ترین نوع آزمون دانش می باشند که بخاطر جلوگیری از یکنواختی و حدس و گمان در ارائه پاسخ ها و همچنین سهولت در تصحیح پاسخنامه ها با ارزش می باشند. از آنجائیکه طرح تست خوب یا گزینه های انحرافی معقول بسیار مشکل و انتخاب گزینه های انحرافی نامتعارف، عملی نامطلوب و غیر استاندارد می باشد، توان و شایستگی مدرس زبان امری بسیار ضروری و لازم است. لذا کیفیت سئوالات چهار گزینه ای (Choice Items) علاوه بر نیاز به معلومات، تجربه کافی در تدریس، دقت و تمرکز حواس، ارائه ابتکار و رعایت قواعد آزمون سازی از سوی طراح سئوال، رعایت نکات اساسی (چرا و ارزشیابی از چه مطلبی) در آن نیز الزامی است. مشکلاتی که مدرسان زبان انگلیسی با آن مواجه هستند، معمولا فقدان دوره های آموزشی لازم برای تهیه سئوالات آزمونهای چند گزینه ای و عدم دسترسی به منابع معتبر علمی به زبان فارسی بمنظور کسب اطلاعات مورد نیاز می باشد. دستور العمل تهیه سئوالات چند گزینه ای در آزمون های زبان انگلیسی حاوی توضیحاتی درباره نکات اصلی در طراحی و تهیه سئوالات مهارت های اصلی چهار گانه زبان (Comprehension – Writing - Spelling – Listening) می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون چند گزینه ای، ارزشیابی، آزمون سازی

عنوان انگلیسی Directions to Preparing Multiple Choice Items in General English Language Tests of Universities
چکیده انگلیسی مقاله Testing is one of the most important parts of teaching and presenting learning techniques to university students in all languages especially English language that is used for measuring learners’ capabilities and academic progress. This article is dealing with multiple-choice items tests that are the best type of objective test used for preventing tedium and guess in answering and also easiness in correcting the answer sheets. Since designing good test or rational distracter items is very difficult and choosing non rational distracter items is an unfavorable and nonstandard act, ability and competence of the language teacher is very essential. Therefore, the quality of multiple–choice items needs the necessity of (why and valuation of what subject) in addition to knowledge, adequate experience in teaching, accuracy and attention focus, faculty and regarding testing rules for the question maker. The problems that English language teachers face are as following: lack of necessary educational periods for preparing multiple choice items questions and not having access to reliable scientific sources in Persian language in order to acquire the necessary information. Directions to preparing multiple choice items in English language test includes explanations about the main points in designing and preparing questions of the four basic skills of language (listening, speaking, reading and writing).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Multiple-choice items test, Testing, Evaluation

نویسندگان مقاله حمزه شریفی | h. sharifi
آدرس بابل، دانشگاه علوم پزشکی، گروه زبان انگلیسی، تلفن 6-2199592-0111، e-mail h_sharifi115@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-694&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات