مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۱۸-۱۲۴

عنوان فارسی ارتباط سلامت روانی و سایر ویژگیهای فردی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاههای اراک
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: عدم سلامت روانی از پیشرفت و اعتلای فرد و توانایی انجام وظایفی که بر عهده وی می باشد جلوگیری خواهد نمود که این امر در دانشجویان می تواند سبب افت تحصیلی شود. از آنجائیکه افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده در کیفیت مراکز آموزش عالی کشور محسوب می شود مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت روانی و موفقیت تحصیلی و سایر عوامل مرتبط انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سه ماهه سوم سال 1387 بر روی 304 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و علوم پایه شهر اراک با نمونه گیری دو مرحله ای انجام گرفت. دانشجویان در دو گروه موفق با معدل مساوی و بالای 15 و عدم موفقیت با معدل زیر 15 تقسیم شدند. جهت سنجش سلامت روانی از پرسشنامه28- CHQ که شامل 28 سوال در چهار حیطه سلامت جمسی، اضطراب، عملکرد اجتماعی و افسردگی است، استفاده شد که در مجموع نمره هر فرد از 84-0 متغیر می باشد. اطلاعات دموگرافیک نیز توسط پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره سلامت عمومی دانشجویان شرکت کننده در مطالعه برابر با 43/11±46/26 بود. موفقیت تحصیلی دانشجویان همبستگی معنی داری با نمره سلامت عمومی ، سلامت جسمی و نمره افسردگی نشان داد (05/0>p) اما بین نمره اضطراب و عملکرد اجتماعی هیچ گونه همبستگی معنی داری دیده نشد. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان داد که سلامت عمومی، جسمی و روحی در موفقیت تحصیلی دانشجویان موثر است. لذا لازم است خانواده، دانشگاه و جامعه سیاستگذاری جامع برای ارتقا این عوامل را بعمل آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روانی، افسردگی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Association between Mental Health and Demographic Factors with Educational Success in the Students of Arak Universities
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Lack of mental health will prevent the progress and promotion of people and their responsibilities that due to educational drop out. Since educational drop out is one of the most important problems in the universities, so the present study was conducted to determine the association between mental health and other related factors with educational success.METHODS: This cross sectional study was performed in the 3rd semester of 2008 on 304 medical and non-medical students of Arak with two-stage sampling method. Students were divided into two groups of successful students with average grade above 15 and unsuccessful students with average grade below 15. Data was gathered with GHQ-28 questionnaire in four areas physical health, anxiety, social practice and depression. Total score of each participant varied from 0-84. Demographic data was collected by the questionnaire and then analyzed.FINDINGS: The mean score of general health of participants in the study was equal to 26.46±11.43. The results showed that a significant correlation between general health, physical health and depression scores with educational success (p< 0.05) but there wasn’t any significant correlation between anxiety and social practice scores with educational success.CONCLUSION: The results of this study show that physical, mental and general health is effective on educational success, so the family, university and community should provide the comprehensive polices for the promotion of these factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Depression, Educational success, Students

نویسندگان مقاله فرهاد قمری | f ghamari
آدرس قم، دانشکده بهداشت، گروه اپیدمیولوژی، تلفن 7835522-0251، e-mail amohamadbeigi@yahoo.com

ابوالفضل محمدبیگی | e mohammadbeigi


نرگس محمدصالحی | n mohammadsalehi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-692&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات