|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۹-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین نوع زایمان با بهره هوشی کودکان ۶ تا ۷ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: هوش توانایی مشخص برای همگون سازی معلومات داخلی، یادآوری حوادث گذشته دور و نزدیک، استدلال منطقی، ساختن و پرداختن مفاهیم، تبدیل مفاهیم انتزاعی به لفظی و لفظی به انتزاعی و تحلیل ساخت فرمها می باشد. عوامل زیادی روی نمره هوشی کودکان موثر می باشد. نظر به اینکه اثر طولانی مدت نوع زایمان روی تکامل کودک هنوز کاملاً مشخص نیست. این مطالعه با هدف تعیین بهره هوشی کودکان پیش دبستانی بر حسب نوع زایمان در شهر بابل انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه کوهورت بر روی120 کودک 7-6 ساله مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه شهرستان بابل طی سالهای 86-1383 انجام شد. 60 نفر از آنان که به روش سزارین متولد شده بودند در گروه مورد و 60 نفر دیگر از کودکان که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی، سن مادر، وضعیت تحصیلی والدین، رتبه تولد کودک در خانواده، وزن و سن موقع تولد کودک با گروه مورد یکسان بودند ولی محصول زایمان طبیعی بودند، در گروه شاهد، قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سوابق پزشکی طی مصاحبه با مادران جمع آوری شد و بعد بهره هوشی کودکان با استفاده از آزمون وکسلر پیش دبستانی WPPSI توسط یک روانشناس بالینی تعیین شد. سپس ارتباط بین بهره هوشی کودکان با نوع زایمان سنجیده و در گروه مقایسه شد. یافته ها: میانگین سن مادران در گروه مورد و شاهد به ترتیب 86/6±18/30 و 46/5±73/29 سال و میانگین سن کودک در گروه مورد و شاهد به ترتیب به ترتیب 52/0±83/6 و 35/0±90/6 سال بود. تفاوت معنی داری بر حسب سن در گروهها وجود نداشت. نوع زایمان با بهره هوشی کل، کلامی و عملی کودک هیچگونه ارتباط آماری معنی داری نداشت که میانگین بهره هوشی کل، کلامی و عملی در گروه مورد به ترتیب 92/14±53/96، 4/15±87/96، 58/13±97/92 و در گروه شاهد به ترتیب 53/12±07/94، 99/13±10/97، 28/13±52/91 بوده است. میزان بهره هوشی کل، کلامی و عملی پسران و دختران اختلاف معنی داری نداشتند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که نوع زایمان هیچگونه تاثیری بر میزان بهره هوشی کودکان ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهره هوشی، نوع زایمان، عمل سزارین، زایمان واژینال |
|
عنوان انگلیسی |
Correlation between the Type of Delivery and Intelligence Quotient in Children at 6-7 Years of Age |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Intelligence can be defined as the ability to assimilate factual knowledge, to recall either recent or remote events, to reason logically, to manipulate concepts, to translate the abstract concepts to the literal concepts and the literal concepts to the abstract concepts, to analyze and synthesize forms. Many factors affect intelligence quotient (IQ). The long-term effects of type of delivery on the intellectual development of children are still not clear. The aim of this study was to determine IQ preschool children based on type of delivery in Babol town, Iran. METHODS: A historical cohort study was conducted on 120 children aged 6-7 years of boys and girls private schools in Babol, Iran during 2004-2007, 60 of those delivered by cesarean section (case group) and 60 spontaneous births (control group) with socioeconomic status, maternal age and parents education status, ranking of birth, weight and age of birth matched. Detailed demographic, medical history and socioeconomic status data were collected by interviewing the mothers and then childrens IQ were administered with Wechsler Preschool and Primary Scales of Intelligence (WPPSI) test by a clinical psychologist and finally the relation between children’s IQ with the type of delivery were determined and compared.FINDINGS: The mean maternal age of case group and control group were 30.18±6.86 and 29.73±5.46 years respectively. The mean age of case group and control group were 6.83± 0.52 and 6.90 ± 0.25 years respectively that there was no significant difference. There was no significant relationship between the type of delivery with total, verbal and performance intelligence quotient. Adjusted mean and standard deviation of full-scale intelligence quotient scores, verbal and performance were 96.53±14.92, 96.87±15.4 and 92.97±13.58 for the case group and 94.07±12.53, 97.10±13.99 and 91.52±13.28 for the control group, respectively. Also no significant differences the sex and full-scale intelligence quotient scores, performance and verbal could be determined.CONCLUSION: The results showed that the type of delivery did not affect children’s intelligence quotient. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه نصیری امیری | f nasiri amiri آدرس بابل، دانشگاه علوم پزشکی، گروه مامایی، تلفن 2190597-0111، e-mail nasiri_fa@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
عسکری صلواتی | a salavati
محمود حاجی احمدی | m hajiahmadi
هاجر سلملیان | h salmalian
امیرمسعود احمدی | am ahmadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-655&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|