|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۳۳-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در بهداشت جسمی بلوغ با آموزش مبتنی بر گروه همسالان دختران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: ارتقاء سلامت نوجوانان همواره با چالش روبرو می باشد. آموزش بهداشت بر پایه همسالان در واقع نوعی آموزش است که در آن گروههای همسال علاوه بر دریافت اطلاعات و مفاهیم مختلف بهداشتی، مهارت های آموزشی فعال جهت ارائه مطالب را فرا می گیرند. با توجه به نقش مهم مادران در ارتقاء سلامت دختران، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر گروه همسالان دختران بر ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد مادران پیرامون سلامت جسمی بلوغ انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 100 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی تهران در دو گروه 50 تایی که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. آموزش ها در یک گروه با سخنرانی و گروه دیگر از طریق گروه همسالان به دختران داده شد و آنها به مادرانشان منتقل کردند. بعد از گذشت یک ماه و نیم میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران از طریق پرسشنامه اولیه سنجیده و با آزمون ثانویه مقایسه گردید. مبنای تقسیم بندی نمرات آگاهی و عملکرد 100 بود. نمرات زیر 50 درصد آگاهی یا عملکرد ضعیف، بین 50 تا 75 درصد متوسط و بالای 75 درصد آگاهی یا عملکرد خوب در نظر گرفته شد. در معیار نمره بندی نگرش اختلاف ماکزیمم و مینیمم نمره ها بر تعداد طبقات (نگرش منفی، خنثی و مثبت) تقسیم گردید. سپس دو گروه با هم مقایسه شدند. یافته ها: میانگین نمره نگرش بعد از آموزش در گروه همسالان 49/0±25/86 و در گروه سخنرانی 78/0±25/48 بود (007/0=p). میانگین نمره آگاهی در گروه همسالان 15/2±33/89 در گروه سخنرانی 67/5±73/43 شد (001/0>p). همچنین میانگین نمره عملکرد نیز در گروه همسالان 36/21±8/80 و در گروه سخنرانی 86/38±56 شد (001/0>p). در گروه سخنرانی از نظر آگاهی، نگرش و عمکلرد به ترتیب 16، 66 و 42 نفر و در گروه همسالان به ترتیب 78 و 96 و 74 نفر در سطح خوب قرار داشتند (002/0>p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش با گروه همسالان دختر موجب افزایش میانگین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران نسبت به موضوع بهداشت بلوغ خواهد شد. بنابراین توصیه می شود آموزشهای مربوط به سلامت بلوغ با استفاده از شیوه های فعال آموزشی و گروههای درگیر با موضوع صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهداشت بلوغ، آموزش همسالان، آگاهی، نگرش و عملکرد |
|
عنوان انگلیسی |
Promoting Knowledge, Attitude and Practices (KAP) of the Mothers in their Girls’ Pubertal Health Based on Peer Education Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Communication and educational approaches in health promotion of adolescents has been challenging. Peer education is a well-known approach that not only provides youths with knowledge they also learn the related skills in communication to convey health messages to target groups. This paper describes the impact of peer education method on KAP of the mothers concerning the middle school girls’ pubertal health. METHODS: This experimental study was carried out on 100 mothers who divided into two groups (n=50). The participants were allocated in each group randomly. Traditional education was conducted by lecturing for one group and peer education was used for the second group. Self made questionnaire was employed for data collection at base and 1.5 month follow up. Scoring was ordered as: knowledge and practice scale < 50 means low, medium with 50-75 score and >75 was described as high. Attitude scaled up with “maximum and minimum” divided on 3 concepts: negative, positive and buffer (no idea) and then compared in two groups.FINDINGS: Average attitude score after training in peer group was 86.25±0.49 and in lecture group was 48.25±0.78 (p=0.007). Average knowledge score in peer group was 89.33±2.15 and in lecture group was 43.73±5.67 (p< 0.001). Also the average practice score was 80.8±21.36 in peer group and it was 56±38.86 in lecture group (p< 0.001). Knowledge, attitude and practice in lecture group respectively in 16, 66 and 42 people and in peer group respectively in 78, 96 and 74 people were in good level (p< 0.002). CONCLUSION: The results showed that the girl peer education approach will increase the average of knowledge, attitude and practice of mothers to pubertal health topic. Puberty health education using active learning methods and the groups involved with subject is recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه نوری سیستانی | m noori sistani آدرس خراسان رضوی، گناباد، حاشیه جاده آسیایی، پردیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت، 7229025-0533، e-mail m200_noori@yahoo.com
عفت السادات مرقاتی خویی | e merghati khoi
محمدحسین تقدیسی | mh taghdisi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-619&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|