مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۸۰-۸۷

عنوان فارسی میزان رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی – درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران از نظام ارائه خدمات
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کنترل و ارزشیابی خدمات بهداشتی و درمانی اولین گام ضروری در ارائه صحیح خدمات بوده و یکی از مهمترین عوامل ارزشیابی، میزان رضایتمندی مراجعین است. در این پژوهش میزان رضایتمندی مددجویان و بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی– درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران از نحوه ارائه خدمات بهداشتی - درمانی مورد ارزیابی قرار گرفت.مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش مقطعی بر روی 496 نمونه از بین افراد مراجعه کننده به 25 مرکز بهداشتی– درمانی شهری انجام گرفت. اطلاعات بر اساس مقیاس لیکرت و با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شد. یافته ها: میانگین (± انحراف معیار) سن مراجعین مورد مطالعه 5/12±30 سال و 7/69% از آنان زن بوده اند. میزان رضایت کلی بیماران در خدمات چهارگانه درمانی 5/60% و در خدمات چهارگانه بهداشتی 6/64% برآورد گردید. میزان رضایتمندی در خدمات پزشکی (6/68%) و تنظیم خانواده (4/69%)، در سطح بالایی بوده و برعکس در خدمات دندانپزشکی (5/51%)، داروخانه (3/45%) و واکسیناسیون (8/57%) میزان رضایتمندی، نسبتاً پایین تر بود. در مورد سه خدمت دیگر یعنی آموزش بهداشت، بهداشت مادر و کودک و نیز تزریقات و پانسمان، درصد رضایتمندی متوسط و بینابینی دیده شد. مراجعین ساکن در فاصله کمتر از 3 کیلومتر (در خدمات بهداشتی و نیز درمانی) و نیز دارای تحصیلات کمتر بطور معنی داری از میزان رضایت بالاتری برخوردار بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که ارائه خدمات در برخی موارد در حد مطلوب نمی باشد، پیشنهاد می گردد که با برقراری سیستم ارجاع مناسب و نظارت موجب ارتقای رضایت مندی مراجعین را فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی CLIENT SATISFACTION WITH HEALTH SYSTEM SERVICES OFFERED BY URBAN HEALTH CARE CENTERS OF SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, TEHRAN, IRAN
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Evaluation of health system services is necessary first step for offering services and clients satisfaction is one of the important factors considered in evaluation. The objective of this study was to evaluate clients satisfaction with health and therapeutic services offered by urban health care centers of Shahid Beheshti University of medical sciences.METHODS: This cross sectional study was performed on 496 patients who referred to 25 urban health care centers. Data was gathered based on Likert scale, interview and questionnaire. FINDINGS: Mean±SD age of clients was 30±12.5 years and 69.7% of them were female. The percentage of satisfaction with therapeutic services was 60.5% and with health services was 64.6%. Satisfaction level with medical services (68.6%) and family planning (69.4%) was high and with dentistry (51.5%), pharmacy (45.3%) and vaccination services (57.8%) was low. Regarding health education, maternal-child health and injection and dressing services, percentage of satisfaction was middle. Clients who lived at the distance of less than 3 kms to health care centers and those with low education level showed significantly higher satisfaction. CONCLUSION: According to the result of this study, offering services to clients in some cases was not suitable. So it is recommended to set up suitable referral system in order to promote clients satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدجلیل سیدی اندی | sj seyedi andi
آمل، خیابان طالب آملی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب س ، تلفن 2221919- 0121

داود شجاعی زاده | d shojaeizadeh


عزیزاله باطبی | a batebi


سیدمصطفی حسینی | m hoseini


رزیتا رضایی | r rezai



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-556&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات