|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان رضایت بیماران بستری شده از نحوه ارائه خدمات درمانی در بیمارستان های شهید بهشتی و یحیی نژاد بابل (۱۳۸۴) |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: در برنامه ریزی خدمات بیمارستانی، تامین رضایت بیماران نشان از کیفیت ارائه خدمات می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت بیماران بستری شده از خدمات ارائه شده در دو مرکز آموزشی-درمانی شهر بابل می باشد.مواد و روشها: این بررسی به صورت مقطعی بر روی 615 نفر از بیماران بستری شده در بیمارستان های شهید بهشتی و یحیی نژاد بابل در سال 1384 انجام گرفت. اطلاعات طی پرسشنامه مدون از طریق مصاحبه با بیماران جمع آوری گردید. اطلاعات از وضعیت رضایت شامل 21 سؤال از خدمات ارائه شده در بخش پذیرش، خدمات پرستاری، پزشکی، پیراپزشکی، تغذیه ای و خدمات محیطی بود. اطلاعات از وضعیت رضایت در مقیاس لیکرت (خیلی کم، کم، زیاد، خیلی زیاد) جمع آوری گردید. یافته ها: میانگین(±انحراف معیار) سن بیماران مورد مطالعه 5/18±44 سال بودو 9/50 درصد بیماران زن بودند. میزان رضایت کلی بیماران 6/93 درصد برآورد گردید. از نظر خدمات پرستاری بیش از 90 درصد بیماران رضایت زیاد یا خیلی زیاد داشتند. از نظر خدمات مربوط به پزشک 94% دارای رضایت (زیاد یا خیلی زیاد) بودند. میزان رضایت بیماران از خدمات آزمایشگاهی و تصویر برداری نیز بیش از 90 درصد بود. میزان رضایت از خدمات عمومی بیمارستان از سطح پایین تری نسبت به خدمات پزشکی و پرستاری برخوردار بود. تقریبا یک سوم بیماران نسبت به خدمات عمومی رضایت در حد کم و خیلی کم داشتند. اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس در میزان رضایت از خدمات بیمارستانی وجود نداشت. بیماران کمتر از 30 سال و بیماران با سطح سواد بالاتر بطور معنی داری از میزان رضایت پایین تری برخوردار بودند.بحث و نتیجهگیری: گرچه میزان رضایت بیماران در مورد خدمات پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی در حد نسبتا مطلوبی قرار دارد، ولی میزان رضایت از خدمات عمومی نظیر خدمات تغذیه ای و سرویس های خدماتی در حد پایین تری بود. ضرورت بازنگری در شیوه مدیریت بیمارستان برای جبران چنین افت کمی در میزان رضایت بیماران در حیطه سرویس های خدماتی امری ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بیماران بستری، رضایت، خدمات بیمارستانی |
|
عنوان انگلیسی |
NULL |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
NULL |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
NULL |
|
نویسندگان مقاله |
کریم اله حاجیان | بابل، دانشگاه علوم پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، تلفن 7-2229591- 0111، drhajian@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-443&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|